Een wasmachine met 5 jaar fabrieksgarantie gaat na 4 jaar kapot. De leverancier zegt dat er maar twee jaar garantie is. Wat nu?

de wasmachine is 4 jaar oud en gaat kapot. er staat 5 jaar fabrieksgarantie op Coolblue zegt je hebt maar 2 jaar garantie
om hem te laten repareren kost € 517,28 de machine koste nieuwe € 349,00
wie gaat dit nu betalen????

3.2K
Utrecht
een jaar geleden
De eerste 2 jaar kan je voor garantie terecht bij Coolblue (als je de wasmachine daar gekocht hebt). Als de fabrikant 5 jaar garantie geeft, moet je je dus na 2 jaar (tussen 2-5jaar) melden bij de fabrikant. Dus zoek op waar de NL importeur van jouw merk wasmachine zit en vraag het daar.
ronron1212
een jaar geleden
Heb je nu 2 of 5 jaar garantie
Thecis
een jaar geleden
Dat is eigenlijk de kern van de vraag.
Inekez1
een jaar geleden
Waar staat dat je 5 jaar garantie zou hebben?
Ik kan me niet voorstellen dat een wasmachine van slechts 350 euro 5 jaar garantie heeft. Zelfs hele dure modellen hebben doorgaans 2 of maximaal 3 jaar garantie. Volgens de site van Coolblue zit er 2 jaar garantie op de meeste producten. Alleen producten van het merk Blue Built hebben 5 jaar garantie. Blue Built maakt onder andere tussenstukken die je tussen wasdroger en wasmachine kunt plaatsen en wasmachineverhogers waar je de wasmachine op kunt zetten. Zou het kunnen dat je een Blue Built product op of onder je wasmachine hebt en dat daar 5 jaar garantie op zit? Op de wasmachine zelf (niet van het merk Blue Built) zit dan maar 2 jaar garantie.
PB
een jaar geleden
op de machine staat zelf staat een sticker met 5 jaar garantie
Inekez1
een jaar geleden
Wat staat er op de aankoopbon m.b.t. de garantie? Alleen een stickertje op de wasmachine zegt niet zoveel. Soms geldt een (extra lange) garantie alleen nadat je het artikel hebt geregistreerd via de website van de leverancier. En soms geldt het ook alleen op bepaalde onderdelen van het product, bijvoorbeeld alleen 5 jaar garantie op de motor en gewoon 2 jaar op de overige onderdelen. Welk merk wasmachine is het?
En wat is er stuk?
Cryofiel
een jaar geleden
Het gaat er niet om hoeveel garantie ze NU geven, maar hoeveel garantie ze gaven toen je hem kocht. Mits je dat laatste kunt bewijzen, natuurlijk.
SnakeEye
een jaar geleden
Heb je er garantie bij gekocht?
Utrecht
een jaar geleden
Iedereen leest voorbij mijn (1e) commentaar.
De winkelier heeft standaard 2 jaar garantie gegeven.
De fabrikant van de wasmachine (Indesit, Bauknecht,Whirlpool, etc) geeft in totaal 5 jaar garantie. Dus 3 jaar AANVULLEND op de garantie van de winkelier.
Ga naar de fabrikant om je garantie te claimen.
BonBonvanJohn
een jaar geleden
@Utrecht
Als je in aanmerking wilt komen voor de extra fabrikanten garantie moet je de machine vlak na aankoop registreren op hun website en de garantie geldt vaak alleen voor bepaalde onderdelen. Je hebt dus niks aan die garantie als je niet registreert en hij gaat na 4 jaar kapot.
Thecis
een jaar geleden
Als je kan aantonen wanneer het gekocht is (met de bon dus) kan je naar een fabrikant hard maken dat het binnen de 5 jaar valt. Afhankelijk van de voorwaarden van de fabrikant kan je het dan alsnog claimen.

Antwoorden (1)

In dit geval ben ik van mening dat je mag verwachten dat het product langer mee mag gaan dan 4 jaar, omdat de fabrieksgarantie alleen al 5 jaar is. Daarom valt het onder de wettelijke garantie en heeft heeft u volgens de wet recht op reparatie of vervanging, mits u het product normaal gebruikt heeft.
een jaar geleden