Mag ik een artikel zelf terugbrengen i.p.v. laten bezorgen door een pakketdienst?

Ik heb een trui gekocht bij een webshop. Nu blijkt die trui te groot te zijn, en daarom wil ik hem retourneren.

De verkoper heeft als retouradres een adres wat op 50 meter van mijn werk is. Ik wil daarom de trui (netjes ingepakt en met retourformulier) zelf afgeven. Echter zegt de verkoper dat zij alleen retouren accepteren als het via een pakketdienst of koerier wordt bezorgd.

Retourkosten zijn voor eigen rekening, en de verzender mag ik zelf kiezen. Maar zelf afleveren mag dus niet. Mogen zij dit eisen?
Het gaat om een kleine webshop, daarom zal ik de naam van de webshop niet delen (is ook niet relevant voor de vraag). Het retouradres is een woonhuis in de straat achter mijn werk. Ik mag het pakket met elke pakketdienst (PostNL, DHL, UPS, GLS etc.) of koeriersdienst versturen. Ik heb het idee dat de reden hierachter is dat het terugsturen zo minder aantrekkelijk gemaakt wordt. Want ik ben zelf verantwoordelijk voor de retourkosten en het risico op kwijtraken / beschadiging.

ronron1212
een jaar geleden
Welke webwinkel is dat?
Pieterke
een jaar geleden
Tip voor de volgende keer, bestel niet bij een webshop waar de retourkosten voor jezelf zijn.
HannekeJanssen
een jaar geleden
Ja, dat mogen ze eisen - je hebt ervoor "getekend" toen je de bestelling plaatste - je ging akkoord met de gestelde voorwaarden. Een volgende keer dus gewoon beter lezen....
SimonV
een jaar geleden
Bovendien heb je geen bewijs dat je de trui teruggestuurd hebt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@SimonV
Ook een particulier kan gewoon een bonnetje maken waarop getekend kan worden voor ontvangst.

Antwoorden (2)

Ja, jij kunt het pakket niet scannen, waardoor het digitale systeem het pakket dan niet kent.
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Je zegt ja maar niet duidelijk welke ja. Ja artikel zelf terugbrengen of ja, de verkoper mag dit eisen.
Aangezien de retourkosten voor jouw eigen rekening zijn (wat me verbaast, maar goed, dat is blijkbaar zo in dit geval) mag jij ook bepalen hoe het pakket op de plaats van bestemming komt.
Eisen dat het via een dure pakketbezorger gaat is in dit geval geen redelijke eis en mag dus niet.