Wie is verantwoordelijk bij schade tijdens transport reparatieservice?

Ik heb een combi-magnetron (met kapot warmte-element) opgestuurd naar bol.com ter reparatie. Zij hebben een ophaalafspraak ingepland (via PostNL) om de magnetron op te komen halen. Tijdens de transport of bij hun in 't warehouse, is de magnetron hoogstwaarschijnlijk gevallen gezien het glas kapot en gesprongen is van de voorzijde van de magnetron. Hierdoor is de magnetron onbruikbaar en word mij verteld dat zij hem niet vergoeden. Daarnaast word ik vanuit bol.com verantwoordelijk gehouden voor de transport naar hun toe. Terwijl PostNL op 't moment van ophalen in dienst stond van bol.com. Het lijkt mij dan ook dat ik hiervoor wettelijk gezien niet voor aansprakelijk te houden ben en de volledige aansprakelijkheid en daardoor schade, bij hun ligt (of bij PostNL, in welk geval bol.com het moet oplossen).

Weet jij het antwoord?

/2500

Normaliter komt het risico voor retourzending voor rekening van de consument. In dit geval heeft de verkoper de verantwoordelijkheid voor de retourzending op zich genomen en heb je hier een schriftelijk bewijs van. Bij schade is de verkoper hier dus verantwoordelijk voor.

Bronnen:
https://www.ictrecht.nl/blog/wie-draagt-nu...

De vervoerder is aanspraakelijk voor de beschadiging van goederen vanaf het moment van inontvangstnemen van de goederen tot het moment van aflevering aan geadresseerde. Tenzij er sprake is van overmacht, schuld van de afzender of geadresseerde, schade die verband houdt met een opdracht van de afzender of geadresseerde, een gebrek van de goederen zelf of door geen of slechte verpakking.

Bronnen:
https://www.sva.nl/avc

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100