Heb ik recht op garantie, en zo ja, hoe krijg ik dat?

Apparaat laadt op dmv oplaadsnoertje. Na 3 weken blijft een stukje metaal uit het apparaat aan het oplaadstekkertje hangen waardoor ik alleen nog met dat specifieke snoertje kan opladen. Winkelier zegt dat ik onzorgvuldig/ hardhandig met het stekkertje ben omgegaan, wat niet het geval is. Heb ik recht op garantie/ vervanging? En zo ja, hoe pak ik dat aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als een product binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al niet goed was toen je het kocht. De verkoper moet het product dan repareren of vervangen. De kosten komen voor zijn rekening. In dit geval beweert de verkoper dat de schade is ontstaan doordat jij onzorgvuldig met het product bent omgesprongen. Volgens de wet ligt de bewijslast hiervan bij de verkoper: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt Je kunt de winkelier het beste een brief sturen, waarin je hem verzoekt het product vóór een bepalde datum te repareren of vervangen: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product-binnen-6-maanden-na-aankoop Weigert hij mee te werken, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Daarvoor heeft ConsuWijzer deze voorbeeldbrief opgesteld: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-ontbinding-koop-onmogelijkheid-herstel-vervanging Afhankelijk van de waarde van het product en van de vraag of de winkelier bij een Geschillencommissie is aangesloten, kun je daarna nog een gang naar de rechter of naar de geschillencommissie overwegen. In dat stadium zou ik even contact opnemen met het Juridisch Loket om te overleggen wat de beste vervolgstap is: https://www.juridischloket.nl/ Of leg de kwestie voor aan ConsuWijzer. Succes!

Bronnen:
https://www.consuwijzer.nl/

Ja, je hebt recht op garantie, en dat moet de winkelier voor jou regelen. Je zult hem er op aan moeten spreken en hem op zijn verplichtingen wijzen. In zo'n geval is het wel handig als je lid bent van een of andere consumentenorganisatie die je eventueel kan bijstaan. Overleg het apparaat en het garantiebewijs met aankoopbon aan de winkelier en eis je recht op.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100