Heb ik recht op garantie, en zo ja, hoe krijg ik dat?

Apparaat laadt op dmv oplaadsnoertje. Na 3 weken blijft een stukje metaal uit het apparaat aan het oplaadstekkertje hangen waardoor ik alleen nog met dat specifieke snoertje kan opladen. Winkelier zegt dat ik onzorgvuldig/ hardhandig met het stekkertje ben omgegaan, wat niet het geval is. Heb ik recht op garantie/ vervanging? En zo ja, hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zoek het bewuste apparaat met de klacht die je hebt op internet, en kijk of er meer mensen zijn die met dit probleem kampen, en met die feiten sla je de winkelier om de oren...
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Toch raar dat zoiets gebeurd (niet dat ik die vent nu in het gelijk wil stellen overigens) Ligt het aan dat snoertje, of was de aansluiting van het apparaat ondeugdelijk, want in dat geval moet je bij de fabrikant/verkoper van het apparaat zijn.

Het beste antwoord

Als een product binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat, dan gaat de wet ervan uit dat het product al niet goed was toen je het kocht. De verkoper moet het product dan repareren of vervangen. De kosten komen voor zijn rekening.
In dit geval beweert de verkoper dat de schade is ontstaan doordat jij onzorgvuldig met het product bent omgesprongen. Volgens de wet ligt de bewijslast hiervan bij de verkoper:
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt
Je kunt de winkelier het beste een brief sturen, waarin je hem verzoekt het product vóór een bepalde datum te repareren of vervangen:
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product-binnen-6-maanden-na-aankoop
Weigert hij mee te werken, dan kun je de koopovereenkomst ontbinden. Daarvoor heeft ConsuWijzer deze voorbeeldbrief opgesteld:
https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-ontbinding-koop-onmogelijkheid-herstel-vervanging
Afhankelijk van de waarde van het product en van de vraag of de winkelier bij een Geschillencommissie is aangesloten, kun je daarna nog een gang naar de rechter of naar de geschillencommissie overwegen. In dat stadium zou ik even contact opnemen met het Juridisch Loket om te overleggen wat de beste vervolgstap is:
https://www.juridischloket.nl/
Of leg de kwestie voor aan ConsuWijzer.

Succes!
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Wat een geweldig antwoord, hier kan ik mee aan de slag! Heel erg bedankt!
Pieter2011
4 jaar geleden
Ik hoop dat de winkelier zijn kont niet tegen de krib gooit en blijft dwarsliggen, Rieneke... Ben benieuwd hoe het afloopt. Veel succes! Misschien als extra stok achter de deur: bedrijven zijn vaak erg gevoelig voor negatieve publiciteit (b.v. via Kassa of Radar) en voor negatieve reviews op het internet.
Rieneke1
4 jaar geleden
Goed nieuws: Omdat ik zo beslagen ten ijs kwam heeft hij eieren voor zijn geld gekozen! Nogmaals dank :)

Andere antwoorden (1)

Ja, je hebt recht op garantie, en dat moet de winkelier voor jou regelen. Je zult hem er op aan moeten spreken en hem op zijn verplichtingen wijzen. In zo'n geval is het wel handig als je lid bent van een of andere consumentenorganisatie die je eventueel kan bijstaan.
Overleg het apparaat en het garantiebewijs met aankoopbon aan de winkelier en eis je recht op.
4 jaar geleden
Rieneke1
4 jaar geleden
Mar hij wil dus niet meewerken, en ik vraag wat ik voor VERVOLGSTAPPEN kan ondernemen. Heb geen zin om te bidden en smeken.