Ben je verplicht een tegoedbon in één keer te besteden als dit er niet op vermeld staat?

Niesje1973
5 jaar geleden
Enig idee waar ik daar een wet o.i.d. over kan vinden?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
zover ik weet mogen er geen tegoedbonnen meer verstrekt worden bij het ruilen van een artikel, men heeft recht op geldteruggave.
Amadea
5 jaar geleden
Het is precies andersom, ask. Een winkelier hoeft helemaal geen geld terug te geven, want de consument heeft het artikel gezien en besloten om het te kopen. Je boft als de winkelier bereid is om een tegoedbon te geven wanneer je later toch van de koop af wilt zien.
LeonardN
5 jaar geleden
@ask Je zit er idd volledig naast. Enkel bij een webshop is de webshop verplicht geld terug te geven. https://www.consuwijzer.nl/elektronica/voor-de-koop/cadeaubon-tegoedbon

Antwoorden (1)

Ja, dat is "verplicht" omdat dat niet anders kan,
Je krijgt een tegoedbon omdat je geen geld terug krijgt.
Als je een tegoedbon niet volledig besteedt zou je het resterende bedrag weer kunnen krijgen via een nieuwe tegoedbon.
Maar die zijn er niet voor willekeurige bedragen.
Je bent dus niet echt verplicht het hele bedrag te besteden (het mag ook minder), maar het resterende bedrag ben je gewoon kwijt.
5 jaar geleden
Niesje1973
5 jaar geleden
Het is een geprinte tegoedbon vanuit de kassa waar zelf een bedrag is ingegeven van het artikel dat ik geretourneerd heb. Dan kunnen ze toch een nieuwe tegoedbon printen als ik niet alles in één keer besteed?
ronron1212
5 jaar geleden
Zo makkelijk gaat dat niet er is al een tegoed bon voor een bepaald bedrag geboekt. Dus het resterende bedrag kan niet nog eens op een te goed bon worden gezet. De financiële administratie klopt dan niet meer.
ronron1212
5 jaar geleden
Reddie + voor de min
Ivana
5 jaar geleden
De plaatselijke middenstander schrijft dan gewoon een tegoedbon met het resterende bedrag. Maar ja, als iedereen bij die "grootgrutters" gaat kopen, lukt dat niet meer.
LeonardN
5 jaar geleden
Min
Tuurlijk kan dat wel anders. Je kan toch een pakketje van 5,62 euro voor 5,62 euro verkopen?! Dat een winkel het niet wil, of er niet aan gaat beginnen of dat ze het niet doen of niet hoeven allemaal prima, maar het kan zeker.