Welke rechten heb je als verkoper op Marktplaats?

Hallo, ik heb een vraag. Een vriendin van mij die heeft skeelers verkocht via Marktplaats, deze skeelers zagen er gewoon goed uit en was niks mis mee.
De verkopers hebben de skeelers bij haar thuis opgehaald en deze gepast en bekeken.
Nu beweren de verkopers naar een paar dagen dat er 2 'dingen' afbraken bij het in de auto zetten. Na 3 minuten skeelers braken er ook opeens 2 'dingen af en ze willen het geld terug?
Staat mijn vriendin gewoon in haar recht als ze geen geld terug geeft, omdat je niet hoe ermee omgegaan is. Zij heeft de skeelers van boven naar beneden verplaats, de koper heeft ze gepast etc. dan gebeurd en niks en opeens als ze in de auto gezet worden breken er dingen af. Ikzelf vind dit erg onwaarschijnlijk. Wat zijn in dit geval de rechten van de verkoper?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7K
Utrecht
3 jaar geleden
Als er al dingen afbreken bij het in de auto zetten, hadden ze direct terug moeten/kunnen lopen en het probleem laten zien en evt. ter plekke de koop terugdraaien.
Daar een aantal dagen later per email/telefoon mee komen klinkt niet erg geloofwaardig.
En dan nog geldt bij dit soort 2e hand private verkopen: garantie tot aan de deur. Ze hebben de skeelers bekeken, getest, gepast en besloten dat ze goed genoeg waren om te kopen. De verkoper hoeft in dit geval niets te doen; ze waren goed op het moment van verkoop, de kopers hebben dit gezien/getest, gekocht is gekocht.
Pieterke
3 jaar geleden
Die mensen proberen je vriendin gewoon op telichten. Zie verder de reactie van Utrecht.

Antwoorden (2)

Als er betaald is, dan is "de kous af", zoals dat heet. De verkopende partij (particulier) hoeft geen garantie te geven en is verder nergens meer aan gebonden.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min Zie mijn antwoord.
Wat je beschrijft is meer de dagelijkse praktijk. Als je als verkoper niks doet, dan is het vaak zo dat koper het er maar bij laat zitten. Maar als de verkoper heeft geweten dat hij ondeugdelijk spul verkocht, en een vals beeld heeft geschets bij de koper kan er weldegelijk door een rechter op de plichten van de verkoper gewezen worden.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Hm ja voor mij ook een min. Als ik dit artikel lees: https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/# dan zie ik dat je wel degelijk rechten hebt als koper zijnde die het er niet mee eens is
De rechten (en plichten) die je als een ieder hebt als je een koop sluit in Nederland.
Deze rechten en plichten staan beschreven in het Burgerlijk Wetboek.
Overigens is het meer zo dat de koper rechten heeft en de verkoper plichten.

De plicht waar je hier mogelijk op doelt staat beschreven in Artikel 17 Burgerlijk Wetboek Boek 7

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel17
"
1.De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
"

Anders gezegd, de koper mag een bepaalde verwachting hebben van de staat van het product. Nu is het bij een tweedehands product natuurlijk zo dat men ervan uit kan gaan dat er slijtage op de spullen zit. De koper heeft echter ook weer de plicht om zelf onderzoek te doen naar de staat.

"Staat mijn vriendin gewoon in haar recht als ze geen geld terug geeft, omdat je niet hoe ermee omgegaan is."
Dat zal uiteindelijk een rechter alleen kunnen bepalen.

In de praktijk zal het vaak echter niet zo ver komen. Een paar skeelers van (naar ik aanneem) een paar tientjes zal zelden tot een rechtszaak leiden.
Het verhaal komt inderdaad nogal vreemd over. Als iets afbreekt tijdens het in de auto zetten, dan loop je gelijk weer even terug neem ik aan.
Toegevoegd op 03 april 2021 08:56: bron
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Je drafat door, @LeonardN. Zie bv artikel 10 van datzelfde wetboek:
"De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af,(..)",
Vziw heeft koper bovendien onderzoeksplicht, en moet dus zelf _kijken_.
LeonardN
3 jaar geleden
artikel 10. Dat is voor zover ik weet van toepassing op oneigenlijk gebruik. Denk aan valschade. Als je een TV laat vallen als je hem de trap op draagt, kan je niet meer de verkoper aanspreken op een kapotte TV. artikel 17 is er voor om de koper te beschermen tegen bijvoorbeeld schade/defect als je het goed gebruikt zoals de bedoeling. Dus als de nieuwe TV na drie uur niet meer werkt. onderzoeksplicht. Ja klopt, dat vermeld ik dan ook in mijn antwoord:
"Nu is het bij een tweedehands product natuurlijk zo dat men ervan uit kan gaan dat er slijtage op de spullen zit. De koper heeft echter ook weer de PLICHT om zelf ONDERZOEK te doen naar de staat." Ik draaf niet door, ik geef al aan dat het lastig zal zijn, of vaak niet voor zal komen dat men een rechtszaak zal starten op deze artikelen OMDAT het vaak meer gedoe is dan de waarde van het goed. TOCH gelden deze rechten en plichten.