Ik heb via marktplaats een goed werkende vaatwasser verkocht. Nieuwe eigenaar zegt dat die niet werkt. Hoe los ik dit op?

Ik heb via marktplaats een goed werkende vaatwasser verkocht. Deze vaatwasser heb ik de dag ervoor nog gedraaid voordat hij mee ging met de nieuwe eigenaar. Nu geeft zij aan dat hij niet werkt. Wat vinden jullie een goede en eerlijke oplossing?Ik vind dit heel lastig. Want ik weet met zekerheid dat ik een werkend apparaat heb verkocht.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb laatst een auto* gekocht, en onderaan de rekening stond "zoals gezien" en zoiets geldt ook voor jouw transactie. Het is erg vervelend voor die mevrouw, maar denk je in dat zij ooit een identieke vaatwasser had waarvan de computerprint defect is geraakt, dit graag zou willen ruilen door een exact zo'n type te zoeken op MP de print overzetten, en dan gaat klagen dat de machine niet werkt? Oplossing komt neer op twee dingen, of je laat het zoals het is, en je zegt sorry maar gekocht is gekocht. Of je neemt het apparaat terug en repareert het op eigen kosten en je zet 'm weer te koop op MP. (*) Ik kocht een Mini Cooper S JCW waarvan na een week de dynamo en de hydraulische pomp defect ging, ik ging reclameren bij de dealer maar die zei dus kijk even onderaan de rekening naast het bedrag.

Dat is het risico van een apparaat kopen. Als je het zelf afhaalt kan je het werkend zien. Niet alleen een tv maar ook een vaatwasser. Het risico is voor de koper en als het een redelijke prijs was, is het gewoon pech. Natuurlijk is er nog de oplossing van het laten maken. Als je een technische klusser kunt vinden. Of liever als de koper daarvoor iemand kan vinden. Heeft niets met oneerlijk te maken, maar als koper de vaatwasser niet werkend heeft gezien, is het haar probleem. Dat betekent dat zij vertrouwde dat de vaatwasser werkte. Wie zegt wat er onderweg tijdens het transport mogelijk gebeurd is? De koop is gesloten, een deal is een deal en de garantie is verder tot de deur.

Het betreft een particuliere verkoop. Als verkoper heb je de plicht om de koper voor de verkoop te informeren over eventuele verborgen gebreken die je bekend zijn. Zijn die er niet, dan valt er niets te melden. De koper heeft onderzoeksplicht, voor de koop. Maakt hij daar geen gebruik van, dan is dat voor zijn eigen rekening. De enige situatie waarin je zelf nog wat zou moeten oplossen, is wanneer de koper zou aantonen dat jij hem niet correct zou hebben geinformeerd over de hoedanigheden van het apparaat. Is dat allemaal niet van toepassing dan heb je geen enkele verplichting meer richting de koper.

Juridisch gezien is de koper verantwoordelijk na te gaan of hetgeen hij koopt ook goed werkt. Jij hebt juridisch gezien dus geen blaam vanaf het moment dat de koop al gedaan is. Wat je vanuit redelijkheid en billijkheid zou kunnen afspreken, indien hij/zij kan bewijzen dat de vaatwasser echt niet werkt, is een deel van het aankoopbedrag terugstorten. Dat is een vrij gebruikelijke oplossing. Succes! Toegevoegd na 5 minuten: Bovenstaande geld bij producten waarvan vooraf is vastgesteld door beide partijen dat deze deugdelijk is. Niet deugdelijke producten dienen bij wet te worden vergoed door de verkoper. De vraag is dus of de vaatwasser inderdaad werkte, en je dit ook hebt kunnen aantonen. Indien dat niet het geval is, dan zou je juridisch aansprakelijk kunnen zijn. Zorg ervoor dat je er in dat geval met elkaar uit gaat komen, anders kan het zijn dat er een behoorlijke juridische puinhoop ten gevolge ligt.

Bronnen:
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100