De navigatie in mijn net gekochte auto is onbruikbaar. Valt dit binnen de wettelijke garantie?

2 weken geleden heb ik een tweedehands auto gekocht van ca. 9000 euro. Ik heb hiermee een proefrit gemaakt, maar kon de navigatie niet testen omdat het controlepaneel niet duidelijk was. We konden de knop niet vinden om de waarschuwing weg te klikken. Toch heb ik de auto gekocht aangezien alles er van binnen en buiten helemaal top uit zag. Bij het gebruiken van de navigatie bleek dat de kaart delen mist (lees: vierkante groene blokken midden op de route), en op veel plekken heel verouderd is. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om vanuit het westland naar schiedam te navigeren. Als je de route zou volgen ben je ongetwijfeld dubbel zo lang bezig met rijden. De navigatie werkt technisch gezien wel, maar is zo niet bruikbaar. De verkoper begint bij het eerste belletje al alles van zich af te schuiven, nog voor ik de situatie uit heb kunnen leggen. Naar mijn mening is de verkoper hier verplicht mijn navigatie bij te werken tot het punt waar de navigatie bruikbaar is. Wat zijn mijn rechten?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K
ronron1212
3 jaar geleden
Heb je de navigatie wel ingesteld op snelste route er zijn namelijk meerdere keuzes in te stellen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Zeker, daar staat hij standaard op. Het beste kan ik het ook zien in het gebied waar ik bekend ben. Daar gaat het ook altijd mis.
ronron1212
3 jaar geleden
Wat gaat er dan mis?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Missende rotondes, veel missende wegen (waardoor je naar het idee van de auto in de polder lijkt te rijden en hij dus heel de route kwijt raakt). Ook een aantal vrij oude wegen zijn onbekend. In een paar gevallen is er gewoon een heel stuk van de kaart gedekt met een vierkant groen blok. Dit lijkt op een fout in de kaart, maar dat zal ermee te maken hebben dat ik niet de bijhorende navigatie cd heb ontvangen.
ronron1212
3 jaar geleden
Zo te horen moet dat systeem update worden
paulus811
3 jaar geleden
Navi software voor CD500 is voor 129 euro bij te werken naar 2017/2018. Nog steeds niet de laatste stand maar als ik het zo lees een stuk recenter dan nu het geval is. Als ik de vele klachten over dit systeem lees, ben je niet de enige....
tinus1969
3 jaar geleden
Gekocht van particulier of van autohandel (met of zonder bovag garantie).
paulus811
3 jaar geleden
Ook met garantie is de verkoper niet verplicht om de navi software bij te werken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Gekocht bij autohandel met garantie op motor en schakelbak. Is er ook geen sprake van garantie als het navi systeem niet bruikbaar is? Ik heb voor de volledigheid de advertentie teruggezocht, en daar staat naast NAVI in de titel ook "Full map navigatie" erbij als feature.
paulus811
3 jaar geleden
Je hebt er niet zoveel aan als we je hier gelijk geven en de verkoper houdt de boot af. Je krijgt ongetwijfeld discussie over wat 'niet bruikbaar' is. De navi start op, maar geeft foute routes omdat de kaartsoftware sterk verouderd is. Je kunt proberen je recht te halen, maar ik zou 129 euro investeren in een kaartupdate. Scheelt een hoop frustratie en energie.

Antwoorden (1)

Tijdens de proefrit hebt u kunnen vaststellen dat er iets mis was met de navigatie en had u van de verkoper kunnen eisen dat dit in orde gebracht werd alvorens tot de aankoop over te gaan. Ik vrees dat u in een eventuele rechtszaak aan het kortste eind zou trekken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat had zeker zo geweest als ik hem had kunnen testen, echter zit de "Ok" knop om de melding weg te klikken in de buitenste ring van 1 van de besturingsknoppen verstopt (Opel cd500 navi). We hebben dit onderdeel dus niet kunnen testen zonder daarvoor in de handleiding te duiken. Dat maakt het voor mij erg zuur
Inekez1
3 jaar geleden
Als je tijdens een proefrit iets tegenkomt dat je niet snapt of dat niet goed lijkt te werken, dan is dat toch het eerste dat je aan de verkoper vraagt? Als koper heb je ook een onderzoeksplicht bij de koop van een tweedehands auto en had je zelf even moeten vragen hoe die navigatie werkt, of de verkoper het even wilde demonstreren. Dan had je voor de koop geweten dat het niet geüpdatet was en had je daarover kunnen onderhandelen. Alleen als de verkoper vooraf duidelijk heeft aangegeven (bijvoorbeeld in een advertentie) dat de auto beschikt over een goed werkend navigatiesysteem, kun je hem nu houden aan die verkoopbelofte. Is er nooit iets gezegd of geschreven over een navigatiesysteem, dan kun je beter je energie steken in het zoeken naar een update voor je autosysteem, of een carkit voor je telefoon installeren en die gebruiken als tomtom.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Inekez1, tijdens het rijden kun je zoiets niet vragen. Het moment dat ik terug was bij de garage heb ik daarnaar gevraagd, en ja dan zie je de navigatie. Echter merk je pas dat er iets grof mis is als je daadwerkelijk een route gaat rijden. De advertentie heeft navi in koeienletters prominent in de titel, en in de advertentiebeschrijving gezet. Dat hij foutloos zou werken heeft er natuurlijk niet gestaan.
tinus1969
3 jaar geleden
@cfjkamp, dat neemt niet weg, dat je dus door had moeten vragen bij de verkoper vóór aankoop, of nog ene kere moeten rijden. Juist omdat je al problemen had tijdens de proefrit.