Als het product buiten jouw schuld vroegtijdig kapot is gegaan, dan heb je recht op garantie. Het product moet dan kosteloos (voor jou) worden gerepareerd of vervangen. Als jij niet op fietsafstand van een Hema filiaal woont (of het product is te groot/zwaar voor een fiets), heb je dus kosten voor vervoer en eventueel parkeren. Die dienen door Hema vergoed te worden. Is zelf naar de Hema gaan geen optie voor jou, dan zul je met Hema moeten overleggen hoe je het product kunt terugsturen. Risico daarbij is wel dat je de kosten voor het retourzenden moet voorschieten en niet terugkrijgt als blijkt dat het product kapot is gegaan door verkeerd gebruik.
Dat Hema voorstelt om met het product naar een fysieke winkel te gaan, is waarschijnlijk zodat men ter plekke kan bepalen of het onder garantie valt of dat het eigen schuld is. Alleen als het onder garantie valt (buiten jouw schuld kapot) heb je recht op vervanging van het product of geld terug, en teruggave van gemaakte kosten voor het terugbrengen. In geval van parkeerkosten is het dan wel de bedoeling dat je alleen parkeert om naar de Hema te gaan en dus niet urenlang in een parkeergarage staat. Gemaakte kosten zul je wel zelf moeten aantonen, bewaar dus je bonnetje van de parkeerautomaat.
Terugzenden via ups kan alleen bij artikelen van maximaal 20kg en maximaal 80cm. Misschien is jouw artikel te groot daarvoor en moet je om die reden zelf naar de fysieke winkel.
Kom je er niet uit met de winkel en/of de klantenservice, dan kun je een klacht indienen.
- Bronnen:
-
https://www.hema.com/nl-be/klantenservice/...