Wanneer er in de garantieperiode een onderdeel van een apparaat vervangen wordt, krijgt dat specifieke onderdeel dan opnieuw garantie?

Stel je hebt een touchscreen telefoon en na anderhalf jaar is het scherm stuk om wat voor -wel onder de garantie vallende- reden dan ook. Hij wordt netjes vervangen en er is niks aan de hand.
Echter, een jaar later gaat het scherm weer stuk, exact hetzelfde probleem.

De vraag is dus, valt dit nog onder de garantie? Omdat op het nieuwe scherm dat je gekregen hebt, je twee jaar garantie hoort te hebben?

Op andere vragen is géén duidelijk antwoord gegeven. De een zegt wel, de ander van niet, weer een ander zegt ja maar..

(Gelijkwaardige vragen zonder concreet antwoord:
http://www.goeievraag.nl/vraag/nieuw-onderdeel-vervangen-garantie-apparaat.217933

http://www.goeievraag.nl/vraag/garantie-artikel-vervangen.19138)

Op het onderdeel dat er nieuw ingezet is hoor ik namelijk x periode garantie te krijgen, toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

In dat geval een kort en duidelijk antwoord: Wat er ook vervangen wordt aan een apparaat, de garantie zal nooit langer geldig zijn dan de oorspronkelijke garantietijd die is aangevangen bij de aankoop.
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Ja, dan heb je pech. De garantietermijn loopt af op het moment dat ie oorspronkelijk af zou lopen. Die wordt dus niet verlengd door de reparatie.
Zelfs als je een geheel nieuw apparaat zou krijgen als vervanging, geldt nog steeds de eerste garantietermijn.
(anders 'zou je er beter op worden' zo heet het.)
Er is wel een escape (ha, zo heet ik...), maar die is zeer moeilijk. Je kunt gaan aantonen dat je normaliter mag uitgaan van een langere levensduur van het apparaat. Die kan zich langer uitstrekken dan de garantietermijn. Dat is een moeizame weg, waar je de rechter voor nodig hebt, en zeer ingewikkeld bij een telefoon, omdat die ook mishandeld kan zijn.
In dit geval gaf bijvoorbeeld de rechter een consument gelijk waarbij die garantie claimde na de garantietermijn:
http://www.atmadvocaten.nl/consumentenrecht-garantie-garantietermijn/
Maar ja, dat was een CV-ketel en geen GSM...
ja je hebt recht op garantie op de uitgevoerde reparatie, dit heb ik een keer bij radar of kassa gehoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het garantietermijn gaat opnieuw in voor de reparatie die is uitgevoerd. Krijg je binnen dit nieuwe termijn het zelfde probleem, dan moet dat opnieuw onder garantie gerepareerd worden en gaat er weer een nieuw termijn lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Je krijgt alleen maar garantie op een reparatie als er voor betaald wordt. Als de reparatie wordt uitgevoerd uit hoofde van garantie, dan zal de oorspronkelijke garantietermijn niet verlengd worden.
escape
12 jaar geleden
Het antwoord is niet tegenstrijdig, de antwoorder en ik zijn het oneens.
Tipje: Google eens op:
"Reparatie of vervanging van onderdelen binnen de garantietermijn leidt niet tot verlenging van de garantie."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat meestal om fabrieksgaranties.
Zibro stelt: Reparatie of vervanging van onderdelen binnen de garantietermijn leidt niet tot verlenging van de garantie.
Ze bedoelen hiermee dat het garantietermijn van het apparaat zelf door een reparatie niet wordt verlengd. Ze zeggen niet dat er geen garantie op het gerepareerde onderdeel geldt. Medion zegt in zijn garantievoorwaarden:
Op de door Medion uitgevoerde reparaties geldt een garantietermijn van één jaar op materiaal-, constructie- en/of reparatiefouten. Escape stelt dat je alleen maar garantie krijgt op een onderdeel als je hiervoor betaald. Binnen een garantietermijn hoef je nooit te betalen voor een reparatie of een onderdeel. Wat escape stelt is dus niet juist. Tevens zegt escape dat bij een reparatie het oorspronkelijk garantietermijn niet verlengd wordt. Dat is juist. Echter dit is niet door wildelely gesteld. Gesteld is dat er opnieuw een garantie geldt op het onderdeel dat vervangen is.
escape
12 jaar geleden
@Wildelely: Maar dat is toch logisch? En dat zeg ik toch?
Als een onderdeel tijdens de garantietijd wordt gerepareerd, loopt de garantie gewoon door tot het einde van de oorspronkelijke garantietijd. *Ook* op het gerepareerde onderdeel. Dat is alles. Je moet mijn woorden niet verdraaien.
Als je na de garantietijd een *betaalde* reparatie laat uitvoeren is er vaak een aparte garantie op de reparatie.
De meningen zijn dus verdeeld maar als ik een fiets of brommer had en er werd iets aan gerepareerd onder garantie, dan deden ze dat echt niet meer na afloop van de garantietermijn. Het garantie hebben op reparaties is maar betrekkelijk en geldt denk ik niet bij constructie fouten of wanneer een onderdeel niet goed genoeg is. Toch steeds de rekeningen van reparaties goed bewaren maar bij garantie reparaties heb je die rekeningen niet en kan je je daar niet op beroepen omdat je het niet betaald hebt.

Gelukkig is er nog het consumentenrecht wat bepaald dat een artikel moet doen wat de consument er van mag verwachtten. Dit is ongeacht de garantietermijn of mogelijkheid van uitbreiding van garantie. Let op: je krijgt dan niet al je geld terug maar alleen voor dat gedeelte dat je het niet meer hebt kunnen gebruiken. De winkelier kan dus stellen dat iets gemiddeld maar drie jaar mee gaat en je na een jaar dus nog maar twee derde van het aankoopbedrag terug geven. Steggelen kan je niet voor de rechter brengen. Ik heb een keer iets geregeld over een elektrische scooter met mankementen. Een kwestie van onderhandelen. Als het gaat over slijtdelen dan is zoiets moeilijk en je kan gevraagd worden om te bewijzen dat je er voorzichtig mee omgegaan bent. Het vinden van lotgenoten kan daarbij helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Je kunt dit uitstekend voor de rechter brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou de leverancier jou als vergoeding 90 procent bieden van wat jij voor ogen had dan komt de rechter je niet te hulp maar beschouwd die het als voldoende te zijn afgedaan. Daarom kan je in deze bepaalde situaties (off-topic) niet verwachten het onderste uit de kan te krijgen.
escape
12 jaar geleden
Het uitgangspunt is niet om het onderste uit de kan te halen, maar om je recht te halen. Maar inderdaad, na een schikking van 90% moet je tevreden zijn...