Mag een bedrijf binnen de garantieperiode een lager bedrag teruggeven dan het aankoopbedrag als de prijs van het product inmiddels is gedaald?

Ik heb een harde schijf gekocht bij bedrijf X voor 102 €. Nu, enkele maanden later, is de harde schijf kapot. De garantie wordt erkend door bedrijf X maar ze crediteren aan 85 € ipv. 102 €. Dit is nmlk. de huidige prijs van deze harde schijf.

Mag een bedrijf crediteren aan een bedrag dat 17 € lager ligt dan wat ik er voor betaald heb?

Ik heb wel uitdrukkelijk gevraagd mijn geld terug te krijgen ipv de harde schijf om te wisselen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als op jouw aankoop bon 102 euro staat,dan moet de winkelier zich daaraan houden

Het bedrijf is volgens mij niet verplicht om jouw geld terug te geven. Ze zijn wel verplicht om hem te repareren of een gelijkwaardig artikel te verstrekken. Ik vindt het al heel aardig dat ze je de dagwaarde terug geven.

Het is goede gewoonte om de aankoopwaarde te vergoeden, echter kan er in de algemene voorwaarden van het bedrijf (welk?) afwijkende zaken vermeld staan, zoals recht om omruil of vervanging, oftewel hoe het vergoed wordt. Als u niet wilt omruilen of vervangen, heeft u maar een korte tijd waarin u om het echte geld terug kunt vragen. Denk hierbij aan een afkoelingsperiode. Daarna zou namelijk niet meer redelijk zijn ten opzichte van het goed in relatie tot de tijd die verstreken is. IT goederen worden goedkoper. Het is dan na een tijdspanne van een paar maanden niet meer redelijk om het betaalde bedrag terug te vragen. U kunt wel verzoeken om een apparaat welk nu de prijs heeft van wat u er toen voor betaald heeft, of met een kleine bijbetaling, een nóg betere. Dat het bedrijf u het geld niet wil teruggeven, kan ik mij wel in vinden. Ze mogen het doen, maar hoeven het niet. Ik zou het ook niet doen als bedrijf om eerlijk te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100