Is het Ikea matras Sultan Favang zacht, medium of hard ?

Ik heb lang geleden zo een matras gekocht en is nu aan vervanging toe. Ik wil graag weten of deze zacht, medium of hard was. Ik kan het me echt niet meer herinneren. Ook zou ik graag de (huidige?) prijs willen weten.
Op de Ikea site kan ik het niet vinden. Misschien kijk ik niet goed maar ik zie het niet.
Als ik het weet heb ik ongeveer een vergelijking.
Afmeting: 90x200

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Winkelen
6.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Ikea heeft jaren geleden de hele matrassenlijn vernieuwd. De Sultan serie is niet meer verkrijgbaar. Met de huidige matrassen is het zo dat (bijna) elk model in een hard en een medium variant is te krijgen. Misschien was dat vroeger met de Sultan serie ook, maar dat weet ik niet meer. Ik heb ook ooit een Sultan matras gehad en heb nu een nieuw Ikea matras. Ik vind wel dat wat Ikea hard of medium noemt eerder zacht en zachtst is. Best ga je naar de winkel om alle matrassen eens zelf te proberen. Thuis heb je ook nog 90 dagen omruilgarantie (ook als je via internet bestelt) maar dan moet je wel de matras weer terug naar de winkel zien te krijgen. Let ook op je bedbodem of lattenbodem dat die niet te veel doorzakt, want dan ligt geen enkel matras nog lekker.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt Inekez! Dat is misschien het beste, even langs gaan. Goede tip ook van de hardheid/zachtheid. Ik wil liefste iets harder dan die Favang was. Ben jij tevreden over je ikea matras?
Die favang was echt goed, best lang mee gedaan ondanks dat het geen dure matrassen waren.
Inekez1
6 jaar geleden
Ik ben wel tevreden over mijn Ikea matras, maar totaal niet over de lattenbodem. Ik weeg 90 kilo en slaap meestal op mijn zij in foetushouding. De lattenbodem (met van die versteviging in het midden) boog dan veel te diep door, waardoor ik met een zere rug wakker werd. Ik heb nu gewoon een bodem van houten balkjes van de bouwmarkt die ik op maat heb gezaagd en in het bed heb geschroefd. Ik heb wel gekozen voor een pocketveringsmatras (Hovag hard, 150 euro) omdat ik nogal vaak draai en het snel warm heb. Volgens de info op de site dacht ik dat de iets goedkoper binnenveringsmatras ook wel prima zou zijn, maar in de winkel was ik snel overtuigd van het verschil in comfort / kwaliteit met de iets duurdere. Het is erg afhankelijk van je lichaamsvorm, lengte, gewicht, slaaphouding en of je veel beweegt en het snel warm of koud hebt welk matras het beste voor je is. Ik vind de service van Ikea wel prima, de prijs is heel redelijk, je kunt rustig in de winkel proefliggen zonder opdringerige verkopers, Ikea heeft 90 dagen omruilgarantie en gratis koffie! En als je zelf geen auto hebt, voor 5 euro wordt het matras bij je thuis bezorgd.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb in 2000 een Sultan Norksen gekocht. Heel erg fijn matras. Die gebruik ik nog steeds. (Ik moet erbij zeggen dat ik deze van 2000 tot 2007 gebruikt heb in mijn ouderlijk huis.) Ik ging in 2008 uit huis en kocht een nieuw bed. WAARDELOOS! Vorig jaar bij mijn ouders mijn oude matras opgehaald en ik slaap weer als een roos :-) Ouder personeel van de IKEA weet vaak nog wel welke matras de oude Sultans waren en met welk nieuwe model deze te vergelijken zijn.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Overigens IKEA bied 25 jaar garantie op matrassen. En ik heb 2 jaar geleden een binnenveringsmatras terug gebracht omdat er veren los geschoten waren van een matras die al 5 jaar intensief gebruikt werd...kreeg gewoon een nieuwe mee.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. We ga "proefliggen" bij Ikea!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
HeerVoldemort: ik heb geen bon meer en ik heb ze denk ik een jaar of 8(?) geleden gekocht. Mag je echt zelfs na bv 25 jaar nog terug?
Dan zouden ze toch veel geld verliezen?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik had wel een bon. En die heb ik nu nog voor de nieuwe die ik toen heb mee gekregen. Omdat ik wist dat er 25 jr garantie op zat heb ik die bon zorgvuldig bewaard. Echter...bij IKEA zijn ze vaak niet moeilijk. Daarbij. Het matras wat ik toen gekocht heb was 25 jaar geleden nog niet op de markt. http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service/ikea_services/garantie.html Niet geschoten altijd mis. Je kan het altijd proberen. En als je lid bent van IKEA family is het misschien mogelijk dat ze je aankopen terug kunnen zien. (misschien zeg ik, omdat ik dat niet weet)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Ik ga eens informeren.

Antwoorden (1)

Ikea verandert zijn producten met regelmaat. De Sultan Favang is na al die jaren dus gewoon niet meer te leveren. Een bijzonder goed alternatief is de middelharde pocketveringmatras:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30257744/
voor € 399,-