Hoe is Albert Heijn begonnen?

Daar ben ik wel nieuwschierig naar!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Winkelen
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
http://www.ah.nl/over-ah/geschiedenis/detail
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Net als al die andere kruideniers die later door zijn succes om zeep geholpen werden ;-)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ahold boekhoudschandaal :-(

Antwoorden (2)

Zie verder de bron...

"1887 Hoe het begon

    De 21-jarige Albert Heijn neemt op 27 mei de kleine kruidenierszaak in Oostzaan over van zijn vader. De winkel is ongeveer 12 vierkante meter groot.

1895 Winkel in Purmerend

    Albert Heijn opent een eerste winkel in de Westerstraat 72 te Purmerend. De winkel heeft ongeveer 120 artikelen in het assortiment.

    Albert Heijn gaat koffie branden in het washok achter de winkel in Oostzaan.

    22 november: zoon Gerrit Heijn wordt geboren.

1899 Verhuizing naar Zaandam

    Met vrouw en kinderen verhuist Albert Heijn naar Zaandam. Daar koopt hij, naast een huis aan de Westzijde, ook een pakhuis. Het bedrijf heeft nu winkels in Oostzaan, Purmerend, Alkmaar, Den Haag en een sigarenwinkel in Amsterdam.

1902 Grootwinkelbedrijf

    Met inmiddels meer dan 10 winkels maakt het bedrijf Albert Heijn de stap van kleinwinkelbedrijf naar grootwinkelbedrijf.

1910 Eerste eigen merk-producten

    Het totale assortiment bestaat uit ongeveer 300 artikelen, wat voor die tijd zeer uitgebreid was.

    Albert Heijn gaat artikelen onder eigen merk verkopen. Onder andere Albert Heijn's Fijne Zoete Chocolade en karnemelkzeep.

1911 Productie van Albert Heijn-levensmiddelen

    Albert Heijn start met de productie van eenvoudig suikerwerk, koek en banket, vanuit een koekjesbakkerij in de keuken van het oude herenhuis in Zaandam (Oostzijde 81). Dit is het begin van de eigen levensmiddelenproductie.

    Albert Heijn gaat artikelen onder eigen merk verkopen. Onder andere Albert Heijn's Fijne Zoete Chocolade en karnemelkzeep.

1913 Bouw van een fabriek

    De 'fabriek' in het herenhuis aan de Oostzijde moet plaatsmaken voor een echte fabriek.

    Albert Heijn start met het versturen van interne weekberichten naar zijn filialen.

1914 Professionalisering van de fabriek

    De bakkerij krijgt een heteluchtoven voor de fabricage van ontbijtkoek. Er is nu een koekjesfabriek, een suikerwerkfabriek en een ontbijtkoekfabriek.

    De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 2 miljoen gulden.

    Zaandam krijgt elektriciteit.

1917 Loskoppeling boekhouding en WO I

    De privé-boekhouding van Albert Heijn sr. en die van het bedrijf worden losgekoppeld.

    De jaaromzet van het bedrijf bedraagt 4 miljoen gulden.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog is de Distributiewet van kracht. De overheid regelt de volledige levensmiddelenvoorziening. "

Enz.
7 jaar geleden
1887-1948: Van kruidenierszaak Oostzaan tot beursgenoteerde onderneming

Albert Heijn sr. komt uit de Oostzaanse familie Heijn. Hij nam op 27 mei 1887 (zijn trouwdag) van zijn vader Jan Heijn diens kruidenierszaak in de Kerkbuurt van Oostzaan over. Acht jaar later opende hij het eerste filiaal in Purmerend en in Zaandam opende hij in 1899 een Centraal Magazijn. De basis voor de eigen productiebedrijven werd in 1911, eveneens te Zaandam, gelegd waar in de keuken van een oud herenhuis begonnen werd met het branden van koffie en het bakken van koek. In 1920 werd de Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken opgericht. Anton Jurgens van Anton Jurgens' Margarinefabrieken N.V., een van de voorlopers van Unilever, kocht de helft van het gewone aandelenkapitaal (die hij overigens na onenigheid met Heijn in 1927 weer verkocht). In datzelfde jaar namen schoonzoon Johan Hille en zoons Jan en Gerrit Heijn de leiding over.

Zeven jaar later, in 1927, bestond de winkelketen 40 jaar. Het bedrijf telde inmiddels 107 filialen en kreeg het predicaat Hofleverancier. Anton Jurgens werd uitgekocht.

Albert Heijn sr. overleed in 1945 op 80-jarige leeftijd. Drie jaar later ging het bedrijf naar de beurs, Albert Heijn jr. overleed op 13 januari 2011.