Waar zit veel vitamine a in en wat zorgt er nog meer voor dat ik een mooie huid krijg zonder puistjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Vitamine A is een vitamine die oplosbaar is in vetten. Hij is bestand tegen hoge temperaturen zoals bij bakken en braden. Je kunt vitamine A binnenkrijgen met eten en drinken, maar je lichaam kan het ook zelf aanmaken uit zogeheten carotenen. Dit zijn stoffen die voorkomen in plantaardige producten en waarvan sommige carotenoïden in het lichaam kunnen worden omgezet in vitamine A. De belangrijkste hiervan is bètacaroteen, ook wel provitamine A genoemd.
Waar heb je het voor nodig?
Vitamine A of retinol is onder andere nodig voor de opbouw van de huid. Het is nodig voor de vorming van zogenoemde epitheelcellen, die behalve in de huid ook voorkomen in de luchtpijp, het haar, het tandvlees en het longweefsel. Vitamine A is ook nodig voor de goede werking van de ogen, met name voor het aanpassen aan de schemer. Ook speelt deze vitamine een belangrijke rol bij de groei en is hij nodig voor een goede werking van het afweer-(immuun-) systeem, dat het lichaam beschermt tegen (infectie)ziekten.

Waar zit het in?
Vitamine A zit in vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooier. Van nature zit vitamine A alleen in producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast zit het als toevoeging in margarine, halvarine en bak- en braad¬producten. In lever zit veel vitamine A.
Zogenaamde ‘provitamine A carotenoïden’ (zoals bètacaroteen) zitten in groenten zoals: worteltjes, koolsoorten, donkergroene bladgroente zoals andijvie en geel- of oranjegekleurde vruchten.

Je gezicht vaak zonder zeep en dus met alleen water wassen. Eerst met warm zodat je porieën zich openen en daarna met koud water, maakt je huid veel mooier.

Gr Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik scrub 1 keer in de week mijn gezicht en sindsdien heb ik geen last van onregelmatigheden in mijn gezicht. Dus ook geen puistjes. Ik gebruik die van de hema.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine A is van belang voor de opbouw van haarvaten en daarmee voor de gezondheid van alle cellen. Het is bouwsteen van het lichtgevoelige pigment rodopsine dat
voorkomt in de staafjes in het netvlies van de ogen.

Vitamine A komt alleen voor in dierlijke bronnen: rood vlees, lever, zuivelproducten, vis en eigeel. Aan sommige producten (bijvoorbeeld margarine) wordt kunstmatig vitamine A toegevoegd. Lever is de rijkste natuurlijke bron. Bij verhitting kan tot 40% van de aanwezige vitamine A verloren gaan. Het lichaam kan vitamine A zeer goed opslaan, maar het vermogen om vitamine A uit te scheiden is beperkt. Vandaar dat vitamine A zich kan ophopen tot toxische niveaus wanneer de inname in sterke mate de behoefte overstijgt.