niet van resdan shampoo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, niet van een goede anti-roosshampoo. Sommige agressieve shampoo's kunnen wel de roos verergeren omdat roos een vorm van eczeem is.

Roos is een vorm van eczeem dat ten dele wordt veroorzaakt door een gistinfectie van het behaarde hoofd. De gist heet officieel Pityrosporon ovale. Bij mensen zónder roos komt de gist ook voor, maar veel minder dan bij mensen mét roos.

Het is onderzocht dat mensen met roos gemiddeld 922.000 gist-organismen per vierkante centimeter hoofdhuid bij zich dragen!

Een goede anti-roosshampoo kan helpen de roos te verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hoe vreemd het ook klinkt, sommige anti-roos shampoo's werken extra irriterend op de huid en veroorzaken meer roos.
Het is een goede zaak om met ernstige roos eens de huidarts te bezoeken. Hij kan middeltjes voorschrijven die echt helpen.
AWM
13 jaar geleden
Ja zeker weten, omdat er stoffen inzitten die de roos moet tegengaan, reageert je hoofdhuid met als reactie nog meer roos.
Mijn man zijn kapper verbood hem 20 jaar geleden al om die shampoo te gebruiken, hij vond het te aggressief en vertelde er ook bij dat het ook nog eens kaalheid bevordert. Gewoon elke keer een milde shampoo gebruiken was volgens hem het allerbeste.

Toegevoegd na 1 minuut:
Minder stress is het allerbeste middel tegen roos, roos en stress gaan meestal samen op als je er gevoelig voor bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Maar ja, wat doe je aan stress....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens een goed boek lezen of een lekkere wandeling maken en ondanks de hoge werkdruk gewoon een half uurtje niets.
Dat is wel mijn ervaring bij mijn dochter. Voor het wassen spoelen met water waarin een tijdje een gesneden ui heeft getrokken is beter voor je hoofdhuid en blijkt bij haar een effectief middel tegen roos (pubertijdsroos).

Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken mogelijk voor het ontstaan van roos, dus er zullen ook verschillende manieren zijn waarop je het het best kan behandelen.
Het best kun je even langs de huisarts om vast te laten stellen om wat voor soort roos het gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Bij de apotheek weet ik dat ze (hele dure) shampoo hebben die heel goed werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk dat in het begin wat meer dode huidcellen van de hoofhuid worden verwijderd door bepaalde weekmakers die er in de champoo zitten.
Na een paak keer moet het dan weg zijn en ook de roos die je anders had moet (bijna) weg zijn.
Wat wel heel belangrijk is was je haar niet te heet en heel goed uitspoelen, ,masseer tijdens het wassen de hoofdhuid goedmet de vingertoppen.