Waarom dragen mensen die niet geloven wel religieuze sieraden (of, tegenwoordig, kleren)?

Het kruis is helemaal in, je ziet het overal. Als sieraad, op kleding, zelfs op je nagels. Ik zie ook veel andere religieuze mode-artikelen, maar dat kan ik dan nog een beetje begrijpen omdat het 'leuk kitchy' is. Maar waarom zou je een kruis dragen als je niets met geloof hebt? Dit zijn toch juist 'statement pieces', net als bijvoorbeeld het vredesteken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een broek zonder kruis lijkt me anders ook niet prettig :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, snap ik ook niet MaskAndMantle...Ik begrijp dat het mode is, maar ik begrijp niet hoe het ooit mode heeft kunnen worden onder niet-gelovigen. Net als dat tegenwoordig iedereen een Buda in huis lijkt te moeten hebben, boeddhistisch of niet...
Cryofiel
11 jaar geleden
Misschien een hang naar traditie, naar dat wat we kennen uit onze jeugd? Behoefte aan een gevoel van veiligheid, vertrouwdheid en geborgenheid? Dat zie je vaker in tijden van crisis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad, die boeddha's! Volgens mij hebben meer mensen wel dan niet een boeddha in huis tegenwoordig. Ik krijg er een beetje een 'baat het niet, dan schaadt het niet'-vibe bij, haha. Een buurvrouw van me is totaal niet gelovig, laat staan boeddhistisch en heeft haar tuin er vol mee, dus ik ben benieuwd hoe haar huis eruitziet. Er hangt zelfs een boeddha-canvas... in de tuin dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wel, Cryofiel. Het is echt iets van nu. Tegelijkertijd is er ook veel 'dood' te zien in het modebeeld, als in doodshoofden, botten, etc. Dit afwisselend met dat religieuze geeft een curieus beeld, zo tijdens het shoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig: Boeddahs werken namelijk niet als je ze voor jezelf koopt. Je moet een boeddah krijgen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik weet het! Maar de meeste mensen kopen ze bij een tuincentrum of zo, zelf.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik ken twee mensen die allebei een boeddha in de tuin wilden hebben, maar die ook wisten dat je niet voor jezelf een boeddha mag kopen. Ze gingen dus naar een tuincentrum, kochten daar elk een boeddha, en schonken hun aankoop aan de ander.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en zo heb ik er vroeger één voor mijn moeder gekocht :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Begreep dat dat alleen voor je eerste boeddha geldt, C4th...?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Effe wat uit de weg helpen: het boeddhisme is geen geloof, maar een filosofie. En ik schat zo in dat fanatieke niet-gelovigen geen kleding met dit soort symbolen zullen dragen. Ik ben in elk geval altijd erg blij geweest met mijn 'hoop en liefde' kettinkje. Het kruisje van geloof is er, heel profetisch, zo rond m'n veertiende af gevallen en nooit meer terug gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is toch echt zo dat ze het dragen. En dan heb ik het bijvoorbeeld echt over shirts met een gigantisch kruis. Vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mask: ik weet het, ik denk dat het dan geen erg fanatieke ongelovigen zijn ;-)

Antwoorden (2)

Het klinkt wat oppervlakkig maar het is een modegril, mensen doen hier aan mee zonder na te denken of het een betekenis heeft. De modegril zelf is wel door gelovigen in de mode terecht gekomen ( denk maar aan david beckham).
Wat betreft de boeda's mensen kunnen de boeda mooi vinden of toch geloven dat de boeda geluk brengt zonder boedhist te zijn.

Toegevoegd na 14 minuten:
Samengevat, mensen hebben hier ieder een eigen reden voor zoals, het mooi vinden of er een speciale waarde aan hechten. Of gewoon meedoen met de mode, maar dit nijgt weer heel er naar mooi vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is ook zo. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Maneki Neko, niet omdat ik er in geloof maar omdat ik 'm leuk vind. Al is dat misschien meer een talisman.
Ja, waarom?
Omdat ze het mooi vinden?

Deze vraag is eigenlijk niet te beantwoorden, omdat iedereen er wel een andere reden voor kan hebben.

Persoonlijk draag ik een boeddha om mijn hals, samen met een hartje.
Dat kettinkje doe ik nooit af.
Het herinnert mij er aan mij niet druk te maken, nergens om.

Ik heb ook een mooi zilveren kruis. Ooit van de kinderen gekregen. Ik geloof absoluut niet in god. Maar dat kruis is gewoon een mooi item. Juist omdat ik niks met het geloof heb, beschouw ik dat kruis niet meer dan dat: een mooi item.