Als ik mijn oren schoonmaak is mijn rechter oor altijd viezer dan mijn linkeroor. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.8K

Het beste antwoord

Ik denk dat dit te maken heeft met de kant waarop je het meest slaapt. Ik slaap bijvoorbeeld het meest op mijn linkerhelft en ik merk dat mijn linkeroor eerder een schoonmaakbeurt nodig heeft dan rechts.

Wat hier gebeurt is dat 's nachts door het gewicht van je hoofd zal je oorflap dichtgedrukt worden waardoor het lekker warm en broeierig wordt in je gehoorgang. Dit zijn natuurlijk de beste omstandigheden voor oorsmeer. Het wordt dunner en door de druk van het liggen zal de gehoorgang gemakkelijker dicht kunnen gaan zitten.

Ik durf te wedden dat jij vaker op je rechter helft ligt te slapen dan andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder aangroeiend vuil (zoals stof), zou ik zo 123 niet weten waarom er meer oorsmeer zou worden aangemaakt...
Maar toch kan 't er wel mee te maken hebben hoe je ligt inderdaad: als je op je linkeroor ligt, zal er meer stof in je rechteroor vallen.

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat in Nederland 't stuur van de automobielen aan de linkerkant zit. In Engeland zullen juist de linkeroren meer stof hebben verzameld.

Toegevoegd na 10 uur:
Vanwege de minduimpjes, zal ik ‘t even uitleggen:
Als je links zit, wervelt er meer stof rechts van je, omdat die ruimte daar groter is. Dus verzamelt je rechteroor meer stof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege de minduimpjes, zal ik 't even uitleggen:
Als je links zit, wervelt er meer stof rechts van je, omdat die ruimte daar groter is. Dus verzamelt je rechteroor meer stof.
Waarschijnlijk ben je rechtshandig.
Hierdoor heb je meer controle over je rechterhand en dus maak je je rechter oor iets grondiger schoon.
Met je linker hand (dus je linker oor) is dat iets minder.

Probeer maar eens met je linkerhand en rechterhand een vierkantje te tekenen met mooie rechte lijnen. Als je rechtshandig bent zul je zien dat dat vierkantje er beter uitziet dan die je met je linkerhand hebt getekend. (andersom is dit natuurlijk ook zo)

Sommige mensen hebben over beide handen evenveel controle en hebben daar dan geen last van.

Die zullen ook bevestigen dat hun oren allebei even vuil/schoon zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben linkshandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, daar gaat mijn theorie !!!
Dat is toeval, meer niet... Bij een ander zou het anders kunnen zijn, toeval dus meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan verschillende oorzaken hebben, namelijk;

Het gebruik van een gehoorapparaat.
Afwijkend bouw van de gehoorgang.
Veel haargroei in de gehoorgang.
Stoffen die de gehoorgang irriteren - bijvoorbeeld haarspray en haarverfstoffen