Mijn moeder zit door kanker in de ziekenhuis en we zitten met 3 mannen in het huis die geen verstand hebben van de was doen + strijken. Help?

Mijn moeder zit door kanker in de ziekenhuis en we zitten met 3 mannen in het huis die geen verstand hebben van de was doen en strijken. Het wordt hoog tijd om de was te doen, maar niemand die het doet. Ik ben niet echt een expert op het gebied van instructies en ik ben bang dat ik fouten maak waardoor ik mijn favoriete broek verpest. Wat voor opties heb ik om dit op te lossen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je schamen ;)
En vraag een tante, buurvrouw of vriendin om jullie op de rails te helpen. Was en strijk op lage temperaturen, dan zal er weinig misgaan en verder : oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede site voor wassen en strijken.
http://www.omaweetraad.com/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel er zielig voor jullie,ik heb zelf ook een man en 2 zonen,en ik kan me heel goed indenken hoe je moeder zich voelt;verdrietig,omdat ze er niet kan zijn voor jullie.Maar het beste is inderdaad raad vragen aan een tante of misschien een vrouwelijke collega,een juffrouw op school,misschien de moeder van een vriend,jullie hebben echt hulp nodig en ik hoop voor jullie dat er iemand is die juliie kan helpen,ook met het uitleggen hoe je alles moet wassen en strijken.
Ik wens jullie heel veel sterkte in deze moeilijke tijd,en zeg je moeder dat ik aan haar denk.
Veel liefs van Brigitte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan het niet laten om nog even te reageren.. ben geschrokken wat sommige mensen tegen jullie durven te zeggen... ik snap ook wel dat je het graag zelf wil doen..
Ik heb juist heel veel respect voor jullie...
anneliez
11 jaar geleden
Och schamen? waarom. Hoeveel vrouwen roepen niet dat de man moet kunnen strijken, maar vinden het wel heel normaal dat ze diezelfde man nodig hebben om een spijker in de muur te slaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb juist heel veel respect voor deze mannen omdat ze juist alles zo netjes mogelijk willen doen en hun zieke moeder nu niet lastig willen vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opvallend dat men van mening is dat mannen dat zouden moeten kunnen en men dan toch het advies geeft tantes, buurvrouwen of andere vrouwen in te schakelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte, in Purmerend kost een service van 5kg 9euro. Dat is inclusief drogen en vouwen.
De mensen bij de wasserette weten precies hoe het moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat erg voor je,dat je moeder voor kanker in het ziekenhuis ligt,Ik wens jou en je moeder heel veel sterkte toe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jullie 3 mannen zijn in de watten gelegd door een vrouw/ moeder die het allemaal alleen deed, jaren lang hard werken, want huishoudelijk werk is hard werken ! nieuwe spullen altijd alleen wassen met een scheutje azijn (tegen verkleuren), misschien wel 2 of 3 keer apart wassen.
als er niets nieuws in zit kan er niets fout gaan qua kleur in de was!
in de meeste kleding zit een labeltje waarin staat hoe heet je mag wassen/ of je mag strijken en hoe heet, als je niet te heet strijkt kan er niets fout gaan qua hitte !
probeer eerst misschien niet warm genoeg te strijken en laat n.o.o.i.t. de verhitte strijkbout op het kledingstuk staan ! om te beginnen: altijd op kleur sorteren, daarna alle handdoeken/ washandjes/ theedoeken/ vaatdoeken/ badlakens in een was op 40 graden is goed
kleding op kleur sorteren wit bij wit en kleur bij kleur :
broeken bij elkaar op 40 graden
shirts bij elkaar op 40 graden
ondergoed + sokken was is handiger apart en als deze klaar is, zoek je sokken meteen uit want anders ... is geen leuke klus ...
lakens/dekbedhoezen, dat kan om de week en drogen en gelijk de volgende dag verschonen.
let op als een was erg vuil is , dan 60 graden wassen en hele vuile laken/dekbedhoes moet soms op 100 graden ! echt !
broeken en shirts moeten gestreken worden, broeken begin je mee, niet te heet en een mooie vouw, de overhemden/ shirts moet je maar goed op oefenen, vooral de mouwen willen wel eens problemen opleveren, niet boos worden, nog een keer proberen en een plantenspuit doet wonderen ! vergeet niet naar moeder in het ziekenhuis op bezoek te gaan, en haar gerust te stellen dat jullie het wel redden zonder haar, maar haar heel erg missen.... je wilt niet dat ze denkt dat ze niet gemist wordt en haar werk niet heel erg gewaardeerd wordt !!! Veel succes mannen en ik hoop dat jullie wel kunnen koken ? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien weet oma raad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe gaat het?.. redden jullie je een beetje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect maar de vraag kon ook zo luiden:
Hoe doet men op een eenvoudige manier de was,
het drogen en strijken daarvan?
En waar moet men specifiek op letten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+sxiopo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo grappig dat mannen zo vaak geen flauw benul hebben van de meest elementaire zaken in het leven. Eten klaarmaken en de was doen is zo eenvoudig dat een vrouw het zelfs kan en toch slagen veel mannen er niet in om het voor elkaar te krijgen. Mijn broer is er ook zo eentje. Hij heeft hoge studies gedaan en werkt als ingenieur, maar aan een paar knopjes draaien thuis of enkele groenten snijden, dat krijgt hij niet voor elkaar. Volgens mij kunnen ze het natuurlijk wel maar is er een soort van koppigheid die het hen onmogelijk maakt om de taken te doen die de meeste vrouwen wél op zich willen nemen. Hetzelfde fenomeen zie je met vrouwen die beweren dat ze niet in staat zijn om een spijker in de muur te slaan. Omdat van oudsher de man het doet, is er een kortsluiting in hun hersenen wanneer de man er niet is om het te doen. Het is een bijzonder interessant fenomeen waarover een boek zou kunnen worden geschreven: Waarom een man niet aan de knopjes van de wasmachine kan draaien en een vrouw geen spijker in de muur kan slaan. :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lilac: ken je die man die piloot is, maar waar zijn vrouw nooit mee wil in het vliegtuig, want thuis weet hij van geen enkel knopje waar het voor dient?

Antwoorden (13)

Allereerst heel veel sterkte..
De was.. in elk kledingstuk zie je een etiket, op dat etiket staan wasvoorschriften.. en ook strijkvoorschriften.
Verder zal je het gewoon moeten proberen, zo moeilijk is het niet.
Ik heb het nooit geleerd, maar ook op deze manier gedaan.

Jou/jullie gaat het ook lukken, succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel goed antwoord hoor. Ik was er ook niet voor opgeleid destijds, alles valt te leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ik heb het vroeger ook nooit geleerd. Toen ik op mezelf ging wonen, heb ik gezorgd dat ik een overzicht had van wat al die tekentjes betekenen. Vervolgens ben ik alle labeltjes gaan lezen. Het kost tijd, maar dan weet je wel wat je bij elkaar kunt stoppen omdat het op dezelfde temperatuur gewassen moet worden.
En o ja, let ook op de kleuren. Als je je rode broek bij je witte shirt wast, is de kans groot dat je shirt na het wassen roze is. Heel veel succes. En sterkte met je moeder.
anneliez
11 jaar geleden
dan zal ik die min compenseren ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haydy, die min kun je in de eerste paar minuten na het geven nog omzetten naar een plus. Nu niet meer natuurlijk, maar dan weet je het voor de volgende keer.
Ik zou de kleding wegbrengen naar de wasserette. Hoeft niet duur te zijn; en wordt het netjes voor je gedaan. Volgens mij kan je je namelijk met andere dingen beter bezig houden. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enig idee wat een was laten wassen bij de wasserette echt kost ?
Ik ben daar ooit op aangewezen geweest en ik meen dat het toen al - eind jaren 80 - dik over de 10 euro PER WAS was. Ongestreken. Gestreken was het een paar euro per KLEDINGSTUK.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eind jaren 80 bestonden geen euro's ;-)
Veel sterkte aan de vraagsteller in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien gebruikten ze daar goud water ofzo xD maar de gemiddelde wasserette is tegenwoordig niet zo duur ;-) en het was een tip. Sterkte nogmaals.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens ook sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik de jaren 80 betaalde Marleen al met Euro's? wow...knap zeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in een wasserette doe je het zelf en krijg je op verzoek advies, klaar...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en een + !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als de moeder met kanker thuis komt mag die het zeker weer zelf doen?
Dit is DE gelegenheid om het te leren en die zieke moeder een heleboel werk uit handen te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@momopoyolo : applaus ! die invalshoek was mij nog ontgaan!
Verdeel de wassen:
Wit bij wit (enz bij de rest.)
bont (groen, grijs, bruin enz)
Zwart
blauw enz.

Wasmachine per was niet te vol doen. Vul aan met die kleur handdoeken als je geen volle was hebt. Beetje wasmiddel in daarvoor bestemde vakje. En op 40 gr of minder wassen. Witte was mag iets heter. Oja kijk eerst alle zakken na of er niks in zit. Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergat nog te typen heel veel sterkte. En draai tshirts met prints en spijkerbroeken binnenstebuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je de was netjes ophangt, kreukt het niet zo en vouwt het ook makkelijker op.
handdoeken en witte sokken en onderbroeken op 60 graden. bij elkaar doen.
donkere kleuren: zwart, donkerblauw, bruin etc op 30 graden. bij elkaar doen.
lichtere kleuren lichtblauw, zachtgeel, roze etc op 30 graden. bij elkaar doen

felle kleuren of nieuwe kleren apart wassen op snelwas (dat is vaak een icoontje met een klokje) op 30 graden.

bij twijfel: apart wassen.

bijna alles kan in de droger maar.... je favoriete broek dus niet doen.

strijkbout kan je even laten zitten, eventueel een overhemd en die kan meestal in de hoogste stand. dan staat er op het label: katoen of baumwolle

superstoer dat je het initiatief neemt en heel veel beterschap en sterkte met je moeder.

durf je het wassen niet aan? dan beter naar de wasserette brengen inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je moeder te ziek is om adviezen te geven. In jullie geval zou ik een tante/oom of vriendin of vriend die verstand van het huishouden heeft vragen om een ochtend bij jullie te komen. Schrijf van tevoren allerlei vragen op over werkzaamheden waarvan je niet weet hoe je ze moet doen, zodat je precies weet welke adviezen je nodig hebt.
Die tante/oom/vriend of vriendin kan jullie dan uitleggen hoe het werkt, waarbij het verstandig is om puntsgewijs op te schrijven hoe iets werkt.

In ieder geval kan je je favoriete broek het beste op een lagere temperatuur wassen, bijvoorbeeld 30 graden. Misschien kan de broek wel hetere temperaturen verdragen maar dat hangt van het type stof af dus ik zou het niet te heet doen. En als er een knop "behoedzaam " op de machine zit, kan je die ook gebruiken. Een halve dop (van de fles waar het wasmiddel inzit) vloeibaar wasmiddel kan je eerst in de trommel zelf leeggooien, dan hoef je niet uit te zoeken welk bakje je moet gebruiken. Dan broek erin (eerst de zakken leegmaken!!) en de deur of klep van de machine dichtdoen.
Eventueel kan je wat wasverzachter in het daarvoor bestemde bakje doen maar als je het juiste bakje niet weet doe het dan maar niet.
Dan de machine aanzetten met de aan en uit knop. En die eventuele behoedzaam knop en misschien wel de "halve machine knop" als die erop zit. Als je kan kiezen hoe snel je kan centrifugeren doe dan maar een lage stand. Dan is de broek wel natter als je hem uit de machine haalt als het klaar is maar heb je kans dat je hem niet hoeft te strijken na het drogen. Voor het ophangen eerst de broek goed uitslaan en dan ophangen, ik zet de bovenkant (waar de riem zit) van de broek vast met knijpers aan de waslijn.
Misschien helpt dit je alvast een beetje op weg?

Verder weet je hopenlijk iemand die jullie verder kan helpen.

Ik wens jullie veel sterkte en je moeder beterschap.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies zo had ik ook een antwoord gegeven, waarom denken je voorgangers er niet aan om hulp te vragen? Misschien is een buurvrouw of vriendin van de moeder sneller in de buurt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ pelle: Waarom zet je dat niet bij het antwoord van de voorgangers?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik DIT een goed antwoord vind en DAAROP reageer en ik een aanvulling geef op het tanteverhaal.
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Pelle en andere plussers!
Kristal
11 jaar geleden
Nou, weet je wat ik zelf wel eens heb ervaren Krol, dat je niet altijd aan voor de hand liggende oplossingen denkt als je in een zorgelijke/stressvolle situatie zit. Of dat je er wel aan gedacht hebt maar soms even een duwtje van buitenaf nodig hebt om het ook te doen, zoals hulp vragen aan vrienden/familie.
En je hebt zeker gelijk, het zelf doen kan je afleiden en je door een periode heen helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Krol!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat je niet zo'n soort relatie hebt met de buurvrouw Krol, maar puntje bij paaltje willen die mensen meestal best wel even helpen!
Jullie hebben al zorgen genoeg om je moeder. Laat een maal per week iemand komen om jullie deze zorgen uit handen te nemen. Misschien wil een familielid jullie hierbij helpen. Ook met andere (schoonmaak)klusjes.
In ieder geval wens ik jullie veel sterkte.

Toegevoegd na 23 uur:
Bovendien kan degene die over de vloer komt jullie wijzen hoe alles moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie moeder heeft jullie wel heel erg verwend.

Maar goed, je kan, als je slecht bent in het lezen van instructies, een beroep doen op de thuiszorg. De reguliere thuiszorg of een particulier bureau, om jullie snel de meeste zaken mondeling uit te leggen.
Het zal eventjes enkele tientjes kosten. Maar dan weet je het. Bij de thuiszorg hebben mensen ook geleerd om met allerlei apparaten om te gaan.

Ga eens praten met de maatschappelijk werkster in het ziekenhuis, en leg de situatie uit.

Succes, en sterkte met alles, en het beste voor je moeder!
Ze zal wel zorgen hebben om drie van die mannen met linkerhanden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook via Regeltante.nl iemand vragen die alleen wassen en strijken verzorgt, maar het lijkt me het beste dat jullie het leren, want het is echt niet moeilijk.

Toegevoegd na 7 uur:
Toevoeging: de thuiszorg zal hooguit eenmalig komen om jullie op weg te helpen.

Toegevoegd na 19 uur:
De hulpvraag naar de thuiszorg is: eenmalige uitleg. Waarschijnlijk zal dit niet door de AWBZ worden betaald, omdat er geen hokje voor zoiets is. Maar je kunt altijd zelf betalen. Ik ga ervan uit dat er geen buurvrouw of tante in de buurt is, anders had de vraag hier niet gesteld hoeven worden.

Hun moeder heeft vol zorg, haar mannen in de watten gelegd. En wie hier iets kwaads in wil lezen, moet dat geheel zelf weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tjee zeg, ik hoop niet dat thuiszorg hier voor komt! Waar zijn de buurvrouwen, vriendinnen van de moeder, moeders van vrienden, tantes etc voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- ook van mij over opmerking moeder.
flyingcrow
11 jaar geleden
-ook van mij om dezelfde reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier krijg je geen indicatie voor. Dit valt onder mantelzorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik mag (nog) niet stemmen maar wat een onaardig antwoord. Dit oordeel is m.i te snel geveld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+. We leven wel in de 21e eeuw, dat moet moeder ook beseffen. Heel lief van haar dat ze alles voor de jongens doet, maar daarmee maakt ze watjes van ze, en zijn ze nog onaantrekkelijk voor de dames (of heren, waar ze maar op vallen), ook. Want wie accepteert er nu nog een partner die verzorgd wil worden? En de heren moeten zichzelf ook hoognodig achter de oren krabben. Misschien dat de timing van deze boodschap niet zo handig is, maar juist in dit soort situaties komt de noodzaak van zelfstandigheid duidelijk naar boven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sneer naar een doodzieke moeder... Waar zitten uw menselijke gevoelens mevrouw?:( De rest van de vraag is goed bedoeld, maar die sneer is wel een doodsteek hoor naar een gezin dat ten einde raad moet zijn! Mensen sterkte met jullie moeder!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat nergens dat moeder doodziek is. Kanker is een rotziekte, maar tegenwoordig gelukkig in heel veel gevallen ook een ziekte waar je van geneest.
Hier bijgevoegd een link met eenheel aanbod van duidelijke voorbeelden van hoe je een hemd, t-shirt, broek strijkt en nog allerhande tips.
Veel succes en het komt goed met jullie moeder!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe weet jij of het goed komt met die moeder?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@karniek:jij kon natuurlijk niet weten dat ikzelf met kanker in het ziekenhuis heb gelegen.
@krol: precies, positief blijven...
Lastig als je daar geen ervaring mee hebt, en in deze situatie heb je misschien al teveel zorgen aan je hoofd om hier helder over na te denken. Allereerst: veel sterkte met je moeder, ik hoop dat er een goede behandeling mogelijk is.

Dan het wasprobleem: in elk kledingstuk zit een etiket, en je hebt al genoeg adviezen gekregen hoe je zelf de was het beste kunt doen. Als jullie daar niet uitkomen, of als je toch bang blijft om dingen te verpesten, of je teveel aan je hoofd hebt of wat dan ook, zou ik gewoon naar de buren lopen en daar kort je verhaal uitleggen. Dan ga ik er natuurlijk vanuit dat er geen vrienden of familie in de buurt woont die je hiermee zou kunnen helpen.

Over het algemeen willen mensen graag iemand helpen die hulp nodig heeft, en zullen ze het waarschijnlijk zelfs prettig vinden om je te kunnen helpen met zo'n duidelijke en concrete hulpvraag. Echt, als je bij mij zou aanbellen, ook al ken ik je niet: ik zou meteen meekomen om uit te zoeken hoe jullie wasmachine werkt en voor te doen hoe je de was sorteert, en ik zou ook graag een paar wasjes voor jullie draaien als ik je daarmee op weg zou helpen. En ik ben ervan overtuigd dat de meeste van jouw buren hetzelfde zullen doen en je graag helpen. Dus bel gerust aan bij je buren, en wees niet bang om hulp te vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen superhuisvrouw, ben zelfs niet zo'n heel goeie en de was doen is ook niet mijn ding...

Ik was alles op 40 graden. Dat wordt ook aanbevolen, dus dat doe ik.

De wollen was moet je op wol was doen, anders rekt het uit. Je mag het ook niet ophangen, want dan rekt het ook uit. Je moet het dus neerleggen op een wasrek het liefst.

Ik zoek het volgende bij elkaar:

- ondergoed, sokken, theedoeken, eigenlijk alles wat klein is, vatendoeken enz.
- kleding doe ik op kleur sorteren.
- de handdoeken doe ik apart en op één stapel.

Als je nét iets nieuws heb, dan was je die in zijn eentje, met een flinke scheut azijn erbij, want dan verkleurt je was niet.

Ben je niet zeker of het daarna nog steeds verkleurt als je het weer gaat wassen, was het dan alleen met kleding met dezelfde kleur. Of wederom alleen dat ene kledingstuk.

Met dit weer kan je alles buiten hangen aan de waslijn. Scheelt ook weer gedoe met de droger. Als je het eraf haalt, dan vouw je het gelijk op. En je ruimt het ook dezelfde dag nog op.

Alles wat klein is doe je ook in de droger. Als je het eruit haalt uitzoeken, opvouwen en opruimen.

Strijk jeans, overhemden. Is er iets heel erg in de kreukels en is het synthetisch stof, strijk een klein stukje, blijft het er aan plakken, strijk het dan niet, of probeer een lagere temperatuur.

Was elke dag de was, hoe weinig het ook is. Hoe langer je het laat staan, hoe harder het gaat stinken, schimmelen en er zelfs het weer (kleine bruine stippeltjes) in komt en als dat laatste het geval is, kan je het weggooien, want dat krijg je er niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke dag hoeft nou ook weer niet, zolang je het niet nat in de wasmand gooit gaat het echt niet binnen een paar dagen schimmelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles op 40 graden wordt helemaal niet aanbevolen. Dat geldt alleen voor kleding.
Handdoeken, theedoeken, beddengoed (mijten) en vooral ook de vaatdoekjes (de grootste bron van bacteriën) moeten minimaal op 60 graden gewassen omdat dan pas de ongezonde bacteriën worden gedood. Af en toe eens 90 graden kan ook.
Met 40 graden overleven die gewoon,vermeerderen zich en verspreiden zich ook nog over de rest van je was.
Geen wonder dat de was dan zo snel gaat stinken zeker als je het ook nog vochtig in de wasmand gooit. Vocht en kamertemperatuur zijn de ideale voedingsbodem voor bacteriën en schimmels.
Het verbaasd me dat die was na het wassen op 40 graden al niet meteen onfris ruikt. Misschien tijdelijk even niet door het parfum in het wasmiddel, maar hygiënisch is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bacterien zijn je vrienden, Astrid66. Ik was alles op 40 graden en het stinkt nooit. Er is bij ons ook zelden iemand ziek. Al dat overdreven hygiënisch gedoe, daar word je ziek van.
Niet beginnen met je favo broek te wassen, doe eerst de rest.
Als je lakens en dekbedovertrekken 's morgens gelijk wast en ophangt kunnen ze 's avonds weer op bed hoef je niet te strijken.
De was niet te lang in de machine laten zitten als hij klaar is, maar ophangen scheelt veel kreukels dus strijkwerk.
Misschien ligt het instructieboekje van de wasmachine nog ergens in huis, zodat je kunt zien waar de knoppen voor dienen, anders het type en merk van apparaat googlen, dan kom je het vast ook wel tegen.
Enne mannen die geen moeite hebben met allerlei geluidsapperatuur, pc en video/dvd spelers moeten, met een beetje goede wil ook een wasmachine aankunnen.

Pas op voor rode/oranje sokken of shirts, want voor je het weet loop je met roze onderbroeken.
Succes, je kunt het, en sterkte met je moeder
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, die wasmachine kan niet zo ingewikkeld zijn, gewoon even kijken wat er bij de knoppen staat;)
Ten eerste, veel sterkte gewenst!

Hier volgen wat wastips:
Handdoeken, washandjes, theedoeken en vaatdoekjes moeten altijd op minimaal 60 graden gewassen worden (ik doe ook wel eens 90) omdat dan pas de bacteriën en schimmels dood gaan.
Hierin verzamelen zich altijd heel erg veel bacteriën en schimmels (meer dan in je kleding) omdat ze vaak vochtig en warm zijn: de ideale voedingsbodem waarin ze zich razendsnel vermeerderen. In vaatdoekjes zitten ook nog eens voedselresten en ze zijn de grootste bron van bacteriën in huis. Sommige mensen doen er zelfs nog even het toilet mee wat het nog ranziger maakt.

Als je op lagere temperaturen wast komt het viezer uit de de machine dan toen je het erin deed omdat de bacteriën zich daar erg prettig bij voelen en zich alleen maar vermeerderd hebben. Als je er ook nog eens je kleding bijstopt verspreiden ze zich ook daarover.
Het resultaat is onfrisse was en een stinkende wasmachine.
Als je wat minder weerstand hebt (kinderen, ouderen en zieke mensen zoals je moeder) kun je er ook nog eens flink ziek van worden.
Ook beddengoed moet op 60 graden omdat dan pas de mijten die erin zitten dood gaan.

Een vriend van mij wast gewoon alles op 60 graden, ook zijn kleding. Daar is iets voor te zeggen, maar sommige kleding kan daar niet tegen, dus altijd even op het etiket kijken bij elk kledingstuk. (Vooral op het etiket van je favoriete broek;-))

Voor de rest hoop ik dat jullie van deze situatie geleerd hebben dat je je nooit afhankelijk op moet stellen van iemand anders en alles ook zelfstandig moet kunnen doen. Je moeder zal met de beste bedoelingen voor jullie gezorgd hebben, maar nu wordt het toch echt de hoogste tijd om eens volwassen te worden, voor jezelf te zorgen en straks ook voor je moeder als ze (hopelijk) weer thuis komt.
Ze zal dan echt even geen huishoudelijk werk kunnen doen en veel rust en verzorging nodig hebben.
Mijn moeder heeft ook kanker gehad, dus ik heb daar de nodige ervaringen mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo

Veel mensen jullie zouden willen helpen mensen waarvan je het niet verwacht
Dit heb ik ontdekt toen bleek dat mijn dochter kanker had uit de vreemdste hoeken kun je hulp krijgen
Vraag daarom bv buren te helpen met het uitleggen van de was en strijk (grote kans dat jullie het kunnen komen brengen)
Berichtje op buurtlink levert denk ook iets op
Oom/tante /neef/nicht/vrienden en vriendinnen
echt deze zullen het fijn vinden jullie een kopzorg minder te geven
Mensen zijn erg meelevend
Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt

Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd