Waarom ziet de ideale rijke beroemdheid er volgens de media ongezond mager uit terwijl wat meer gewicht juist wijst op welvaart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

In (traditionele) culturen waar veel schaarste is een fors postuur een teken van welvaart.
In de westerse samenleving waar (in theorie) voor iedereen voldoende voedsel beschikbaar is, wordt overgewicht geassocieerd met gebrek aan zelfdiscipline, slecht voedsel en lage sociale status.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist ; de schaarste bepaalt wat chic of mode of ' het best' is, en in het rijke westen hebben we nu eenmaal een schaarste aan tekorten. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant +1

Andere antwoorden (4)

Al in de "roaring twenties" van de vorige eeuw (dus 100 jaar geleden...) werd er gezegd : you can never be too rich or too thin....Dat is altijd gebleven, al worden de beroemdheden wél steeds dunner : als je kijkt naar Marilyn Monroe, Brigitte Bardot of de jonge Liz Taylor, zouden die voor de huidige begrippen "mollig" genoemd worden.
Ik vind vaak, dat de vrouwelijke beroemdheden van tegenwoordig eruit zien als een meisje aan het begin van de puberteit : grote hoofden op spichtige schoudertjes, staakarmpjes, en knokige knieeën. Die laatste foto's van Angelina Jolie bijv, in die strapless leren zwarte jurk : ik vind het eigenlijk geen volwassen vrouwenlichaam meer.

Je zou eigenlijk kunnen zeggen : sinds de corsetten afgedaan hebben, is die tendens tot mager gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De media wil zich verzetten tegen het huidige mode beeld.

Het is gebleken dat grote voorbeelden die dun zijn, andere "meisjes" laten volgen. Met gevolg dat dit voor ze erg ongezond wordt. Tot zelfs sterfte toe.
De media vind dat grote voorbeelden ook grote voorbeelden in gezondheid moeten zijn.

Ik volg een fotografie-opleiding. Ik weet nu waarom dun moet. Dit heeft te maken met hoe het licht valt op het lichaam. Mijn docent zegt, dat juist dunne armpjes goed het licht "pakt", er ontstaan schaduwpartijen die de foto 3d maken.
Een wat dikker armpje, "glijd" het licht er vanaf. Er ontstaat een egaal 2d beeld.

Alles voor de mooie foto.

Foto dunne arm:
http://www.agefotostock.com/age/ingles/enim01.asp?foto=12187157&light=&foto_clave=VWS-CPMH12897

Foto dikke arm:
http://www.agefotostock.com/age/ingles/enim01.asp?foto=11383820&light=&foto_clave=ESY-000306670

Bij de dikke arm, is links helemaal plat en egaal.
Bij de dunne arm, is links vol met contouren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het licht vergelijkt moet het zelfs als beginnend fotograaf wel opvallen dat er sprake is van heel verschillende belichting; bij die mollige dame is er bijna nergens schaduw te bekennen (diffuus licht) en bij dat anorexia-model is er gericht licht gebruikt (slagschaduw onder de arm).
Ik geef je wegens misleiding een -
Vroeger wees wat meer gewicht op welvaart.
Tegenwoordig heeft het rijke westen een enorm probleem en dat is overgewicht.
Het ideaalbeeld heeft zich daarom ranzendsnel omgedraaid waardoor het nieuwe ideaalbeeld dat van een broodmager model is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de wereld waar we nu in leven verwacht dat slank zijn het beeld van een vrouw moet zijn.In de middeleeuwen was dat anders toen was dik zijn de ideale vrouw