Zegt de voorkeur voor een bepaalde kleur iets over het karakter van iemand?

Het valt mij op dat ik bij de keuze van kleding vaak met dezelfde kleur thuiskom (in mijn geval roze en rood), ook al was ik dit niet van plan. Hebben anderen dit ook?
Zegt de voorkeur voor een bepaalde kleur iets over je karakter? Bv. blauw=koel(bloedig), paars=mysterieus,
groen=rustig, geel/oranje=vrolijk, roze=zachtaardig, rood=vurig/actief enz. enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Het beste antwoord

Ik weet dit helemaal niet zeker, maar ik denk dat er misschien een relatie kan zijn tussen je favoriete kleur en de energiecentra van het lichaam (de chakra's).
Rood is de kleur van de onderste chakra, het onderste puntje van de ruggegraat, en die staat voor fysieke energie. Misschien ben je een persoon die veel sport en veel waarde hecht aan lichamelijk contact met anderen.
Roze is de kleur van het zogenaamde feminine center (een kleinere chakra net boven het hart), en die staat voor vriendelijkheid en mededogen naar anderen en naar jezelf.
Oranje is de kleur van het 2e chakra(tip of the tailbone) en staat voor je mogelijkheid om contact te leggen met andere mensen.
Geel is de 3e, (het middel) en gaat over het denkvermogen en mentale capaciteit.
Groen is de 4e, en is de hart chakra en gaat over liefde, voor anderen en voor jezelf.
Blauw is de 5e, en is het chakra in de keel, en gaat over je mogelijkheid van communicatie.
Indigo/Paars de 6e, is het zogenaamde 3e oog in het midden van je hoofd, en is het vermogen om de waarheid over jezelf te kennen.
Violet is de 7e en is de kruin chakra, en is het vermogen om je verbonden te voelen met het complete universum, universele wijsheid.

Ik denk dat je favoriete kleur hier wel mee te maken kan hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De kleur van je kleding zegt denk ik niet heel veel over je karakter, het kan je wel een bepaalde uitstraling geven. Een mooi pak oogt immers anders als een spijkerbroek. Heeft iemand met een mooi grijs pak bijvoorbeeld echt een betrouwbaar karakter, of wil de persoon je dat laten geloven? Of je het echt zo zwart-wit kan stellen zoals jij het stelt weet ik niet. Je vind iets mooi of niet denk ik. Jij vind blijkbaar de kleur roze mooi, maar dat maakt je nog niet meteen een persoon met een lief karakter. Er is denk ik wel meer voor nodig dan alleen kleur om karakter te beoordelen. Al is het wel zo dat er in bepaalde groepen kleuren worden gebruikt om identiteit te krijgen. Kijk maar eens naar de gothics, die gebruiken weer veel zwart. Dus kleur draag wel bij aan het creëren van identiteit, maar het is niet per definitie zo dat iedereen dat doet. Want iemand met een zwarte jas is nog geen gothic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat lijkt me niet, want er zijn meer karakters dan kleuren.
Bovendien zou dan iedereen die dezelfde kleur draagt, hetzelfde karakter moeten hebben.
Zelf draag ik veel blauw en ik ken mensen die dat ook doen, maar een totaal ander karakter hebben dan ik.
Ik heb Wouter Bos wel eens in het grijs gezien, maar Wilders ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat kleurenpsychologie en kleurenduiding enz.
Al deze theorieën gaan ervan uit dat een bepaalde kleur bij een bepaald karakter of een bepaalde gemoedstoestand hoort.
Er zijn zelfs mensen die op grond van deze informatie mensen begeleiden.
In jouw geval zou roze staan voor liefde, humor, vriendschap en trouw.
Maar ook voor het feit dat je openstelt, kwetsbaar wilt zijn, en als het gaat om de kleur rose als kleur van je kleren je ervan geniet om licht en vrolijk naar "buiten" te komen!
Op internet kun je al deze informatie vinden.
Veel plezier ermee, want het is leuk om te lezen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. In eerste instantie dacht ik: ja wel, maar toen ik voorbeelden ging bedenken spraken ze me tegen:

- vrolijke types zie je niet met zwarte (sombere) kleren - ik ken wel iemand die altijd supervrolijk is, maar die draagt veel zwart (vroeger overigens niet, maar bijna iedereen die ik ken droeg vroeger op de basisschool overigens vrolijke kleuren)
- stille, gesloten types dragen geen felle kleuren, maar die je hebt ook van die mensen die gepest worden en juist meer rare kleding dragen (felle kleuren, niet passend) en die zijn heel stil (maar dat beinvloed elkaar, dus dit is miss geen goed voorbeeld)

Dit doet me ook denken aan deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kleur-mooi-vinden-bepaalde-dingen.20169
--> zie mijn antwoord

Bij nader inzien zit er toch wel iets in jouw vraag:
Als jij veel roze en rood koopt als kleding, en jij verbindt rood aan vurig/actief en roze aan zachtaardig, dan kies jij die kleuren misschien omdat jij zelf vurig actief en zachtaardig bent en dat je die kleuren daarom bij jou vindt passen.
Maar andere mensen kunnen ook veel rood en roze kopen, maar er misschien een andere betekenis aan koppelen (niet iedereen koppelt dezelfde kleuren aan dezelfde dingen) en die kleuren kleding kopen, omdat zij hún betekenissen ook bij henzelf vinden passen.
Zij denken bij rood misschien aan : sexy en bij roze aan: girly