Kun je verslaafd raken aan lippenbalsem?

ik merk dat ik er steeds vaker 'naar grijp'
ik ben bekend met een droge huid.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Lippenbalsem is zo ongeveer het meest misbruikte cosmetische product dat er bestaat. Het is namelijk eigenlijk bedoeld om je lippen te beschermen vóór je je blootstelt aan bijvoorbeeld schrale wind, felle zon, kou en andere dingen die je lippen enorm kunnen uitdrogen. Het laagje cacaoboter zorgt ervoor dat je lippen niet uitdrogen. Helaas gebruiken mensen te pas en te onpas cacaoboter m hun lippen soepel te houden, ook als dat helemaal niet nodig is omdat ze het prima zelf kunnen. Op een gegeven moment echter neemt dan de productie van beschermende vetten door je lippen zelf af, omdat ze tenslotte vet genoeg zijn. En dan hoef je maar even een uurtje vergeten te smeren, om weer ongelofelijk droge lippen te hebben, en zo zit je echt in no time in een vicieuze cirkel. Je bent dan als het ware ‘verslaafd’ aan lippenbalsem. De beste manier die te doorbreken is gewoon proberen een paar dagen geen cacaoboter te gebruiken, zodat de huid van je lippen zelf haar werk weer kan doen. Dat kan best een paar dagen duren - dagen waarin je er vooral voor op moet passen niet voortdurend te likken, wat je lippen nog meer uitdroogt. Als het heel ernstig is (vellen, korsten, barsten) zou je kunnen proberen een laagje echt vet (vaseline of, nog beter, uierzalf (de vette gele, niet de witte) of melkfett (in Nederland nooit gezien, hier in Duitsland de meest verkochte ‘toverzalf’) of iets als Blistex op te smeren, maar niet de hele dag door. Gewoon ‘s morgens en ‘s avonds en eventueel tussendoor nog een keertje. Dunne laagjes. Op een gegeven moment moet je dan na een dag of wat de vicieuze cirkel hebben doorbroken en met minder of zelfs helemaal geen zalf toekunnen. Er zijn een paar dingen waar je ook op kunt letten : - Lik je wellicht veel langs je lippen (tic / gewoonte) ; probeer die dan te doorbreken. - Krijg je genoeg vitaminen (met name vitamine C) binnen ? En gooi vooral die lippenbalsem weg, of bewaar ze voor als je een eind door de zon, wind of kou moet fietsen. Vóóraf, niet achteraf, want dan zit je zo weer in het zelfde cirkeltje.

ja je kan er verslaafd aan raken er zit zelfs een stof in die dat doet de oplossing is weg gooien !!!

Het antwoord is: Ja! Ik ben zelf heel erg afhankelijk geweest van lippenbalsem en dat is echt verschrikkelijk! En ik weet van meer mensen die het hadden. Je kan je lippen zodanig wennen aan het invetten, dat je elke 5-10 minuten weer moet smeren, anders heb je het gevoel dat je lippen uit elkaar barsten van droogte! Dat doet ongelofelijk veel pijn: schrijnen, branden, etc. Als je dan even weg gaat en je vergeet je lippenbalsem, dan breekt je het angstzweet uit! Het is gekomen toen ik als puber het wel interessant vond om m'n lippen vaak te balsemen. Ik ben eraf gekomen door naar de huisarts te gaan. Hij schreef mij zinkzalf voor waar ik steeds langer tussen moest laten zitten. Zag er niet uit, die witte lippen, en werd er regelmatig om uitgelachen (gevoelig voor een puber!), maar ik kwam er gelukkig wel verder mee, en daar had ik alles voor over! Sindsdien ben ik heeeel voorzichtig met smeren, en doe ik het alleen als het echt hard nodig is!

Jazeker kan dat. "Het regelmatig aanbrengen van lippenbalsem heeft een verslavende werking. Wanneer de huid eenmaal gewend is aan een balsem, kan het niet meer zonder. Dat beweert Perry Romanowski in zijn beautyboek ‘Can You Get Hooked On Lip Balm?’. [...] Hoewel balsems droge en schrale lippen moeten verkomen, bereiken grootverbruikers vaak het tegenovergestelde effect. De bovenste laag van de huid verliest zijn balans door de lippenbalsem en mindert de productie van nieuwe huidcellen. Wanneer een regelmatige gebruiker stopt met smeren is de natuurlijke balans van de lippen niet meteen hersteld. De gebruikers hebben dan juist een tijdje last van droge lippen, zo meldt Daily Mail." http://www.nu.nl/vrouw/2505795/wetenschappers-erkennen-lippenbalsemverslaving.html Dus misschien echt alleen smeren bij kou, erg droge lucht en zon, en verder niet.

ja, ik ben ook verslaafd er aan geraakt, maar toen ik hem kwijt was, vergat ik het helemaal en wist ik het pas een paar dagen later. toen heb ik het niet meer gebruikt. gooi het weg of zorg dat je hem kwijt raakt :)

Zo te lezen is dat zo. Ipv balsem (doet mij aan farao's en wat ze daarmee deden denken ) kun je honing proberen. Helpt goed tegen gebarsten lippen, is niet altijd bij de hand en je mag er je vingers bij aflikken :) Klinkt als een geintje maar het werkt wel. Zo kom je van de zg verslaving wel af.

Ja dat kan! Ik zou proberen steeds meer te minderen en hem niet mee te nemen als je de deur uit gaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100