Kun je verslaafd raken aan lippenbalsem?

ik merk dat ik er steeds vaker 'naar grijp'
ik ben bekend met een droge huid.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
2.3K

Het beste antwoord

Lippenbalsem is zo ongeveer het meest misbruikte cosmetische product dat er bestaat. Het is namelijk eigenlijk bedoeld om je lippen te beschermen vóór je je blootstelt aan bijvoorbeeld schrale wind, felle zon, kou en andere dingen die je lippen enorm kunnen uitdrogen. Het laagje cacaoboter zorgt ervoor dat je lippen niet uitdrogen.

Helaas gebruiken mensen te pas en te onpas cacaoboter m hun lippen soepel te houden, ook als dat helemaal niet nodig is omdat ze het prima zelf kunnen. Op een gegeven moment echter neemt dan de productie van beschermende vetten door je lippen zelf af, omdat ze tenslotte vet genoeg zijn. En dan hoef je maar even een uurtje vergeten te smeren, om weer ongelofelijk droge lippen te hebben, en zo zit je echt in no time in een vicieuze cirkel. Je bent dan als het ware ‘verslaafd’ aan lippenbalsem.

De beste manier die te doorbreken is gewoon proberen een paar dagen geen cacaoboter te gebruiken, zodat de huid van je lippen zelf haar werk weer kan doen. Dat kan best een paar dagen duren - dagen waarin je er vooral voor op moet passen niet voortdurend te likken, wat je lippen nog meer uitdroogt.

Als het heel ernstig is (vellen, korsten, barsten) zou je kunnen proberen een laagje echt vet (vaseline of, nog beter, uierzalf (de vette gele, niet de witte) of melkfett (in Nederland nooit gezien, hier in Duitsland de meest verkochte ‘toverzalf’) of iets als Blistex op te smeren, maar niet de hele dag door. Gewoon ‘s morgens en ‘s avonds en eventueel tussendoor nog een keertje. Dunne laagjes.

Op een gegeven moment moet je dan na een dag of wat de vicieuze cirkel hebben doorbroken en met minder of zelfs helemaal geen zalf toekunnen.

Er zijn een paar dingen waar je ook op kunt letten :
- Lik je wellicht veel langs je lippen (tic / gewoonte) ; probeer die dan te doorbreken.
- Krijg je genoeg vitaminen (met name vitamine C) binnen ?
En gooi vooral die lippenbalsem weg, of bewaar ze voor als je een eind door de zon, wind of kou moet fietsen. Vóóraf, niet achteraf, want dan zit je zo weer in het zelfde cirkeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor het uitgebreide en goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goede tips Marleen, lijkt mij het meest volledig en beste antwoord. dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik gooi ém niet weg, maar zal wat je zegt een paar dagen niet smeren en dan incidenteel.

Andere antwoorden (6)

ja je kan er verslaafd aan raken

er zit zelfs een stof in die dat doet

de oplossing is weg gooien !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flauwekul, waarom zou je het weg moeten gooien. Kan je ook de pc de deur uit doen, dat is ook verslavend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe het stof je heet weet ik niet ! maar het net zo iets als roken de nicotine die je lichaam vraagt elke keer zorgt er voor dat je er weer 1 opsteekt maare in mijn pc zit geen stof die me verslaafd maakt hoor en me lippen gaan er niet van kapot
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet eens weten hoeveel mensen verslaafd zijn aan hun pc ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeievraag voor goeievraag
Het antwoord is: Ja!

Ik ben zelf heel erg afhankelijk geweest van lippenbalsem en dat is echt verschrikkelijk!
En ik weet van meer mensen die het hadden.

Je kan je lippen zodanig wennen aan het invetten, dat je elke 5-10 minuten weer moet smeren, anders heb je het gevoel dat je lippen uit elkaar barsten van droogte! Dat doet ongelofelijk veel pijn: schrijnen, branden, etc. Als je dan even weg gaat en je vergeet je lippenbalsem, dan breekt je het angstzweet uit!

Het is gekomen toen ik als puber het wel interessant vond om m'n lippen vaak te balsemen.

Ik ben eraf gekomen door naar de huisarts te gaan. Hij schreef mij zinkzalf voor waar ik steeds langer tussen moest laten zitten. Zag er niet uit, die witte lippen, en werd er regelmatig om uitgelachen (gevoelig voor een puber!), maar ik kwam er gelukkig wel verder mee, en daar had ik alles voor over!

Sindsdien ben ik heeeel voorzichtig met smeren, en doe ik het alleen als het echt hard nodig is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat.

"Het regelmatig aanbrengen van lippenbalsem heeft een verslavende werking. Wanneer de huid eenmaal gewend is aan een balsem, kan het niet meer zonder. Dat beweert Perry Romanowski in zijn beautyboek ‘Can You Get Hooked On Lip Balm?’.
[...]
Hoewel balsems droge en schrale lippen moeten verkomen, bereiken grootverbruikers vaak het tegenovergestelde effect. De bovenste laag van de huid verliest zijn balans door de lippenbalsem en mindert de productie van nieuwe huidcellen.
Wanneer een regelmatige gebruiker stopt met smeren is de natuurlijke balans van de lippen niet meteen hersteld. De gebruikers hebben dan juist een tijdje last van droge lippen, zo meldt Daily Mail."

http://www.nu.nl/vrouw/2505795/wetenschappers-erkennen-lippenbalsemverslaving.html

Dus misschien echt alleen smeren bij kou, erg droge lucht en zon, en verder niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, ik ben ook verslaafd er aan geraakt,
maar toen ik hem kwijt was, vergat ik het helemaal en wist ik het pas een paar dagen later. toen heb ik het niet meer gebruikt. gooi het weg of zorg dat je hem kwijt raakt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan je verslaafd zijn als je niet merkt dat je'm kwijt bent..!?
Zo te lezen is dat zo. Ipv balsem (doet mij aan farao's en wat ze daarmee deden denken ) kun je honing proberen. Helpt goed tegen gebarsten lippen, is niet altijd bij de hand en je mag er je vingers bij aflikken :) Klinkt als een geintje maar het werkt wel. Zo kom je van de zg verslaving wel af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan!
Ik zou proberen steeds meer te minderen en hem niet mee te nemen als je de deur uit gaat.