Waarom is een damesbroek nooit helemaal gemaakt volgens damesvormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode

Het beste antwoord

Het is een gemiddelde pasvorm. De meeste dames moeten er in kunnen, en kleine correcties kunnen na aankoop nog voor de klant worden gerealiseerd.
Voor de mannenbroeken ligt is maatsysteem iets genuanceerder dan voor de dames; er zijn speciale maten voor corpulente, en speciale maten voor rijzige mannen.
Voor de dames was dit tot voor kort nog niet beschikbaar, maar steeds meer confectionairs worden zich bewust dat men de dames daarbij achter stelt en komen inmiddels ook met speciale kortere (niet alleen voor kleinere, maar vaak ook bredere) dames, alsmede voor de langere (maar vaak ook smallere) dames, maatseries.
Omdat herenmode mijn vakgebied is kan ik niet precies zeggen welke zaken dit al doorvoeren, behalve enkele dan, en dat zijn Bonita, Miss Etam en Promiss.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En DiDi...

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk omdat er zeer veel verschillende damesvormen zijn, en al die verschillen zijn niet te produceren. Daarom heet het ook confectie maten, dat is volgens een algemeen maat en vorm systeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dames niet allemaal hetzelfde model hebben, en er dus een gemiddelde wordt aangehouden.
En waar inderdaad al heel lang speciale matenlijnen zijn voor de verschillende mannenvormen (buikmaten, borstmaten, lengtematen) zijn die er voor vrouwen nog steeds niet of zeer mondjesmaat.

Vooral in grote maten (48 plus) is de pasvorm van de gemiddelde dameskleding werkelijk om te huilen. Vrouwen kunnen op vijf plaatsen dik zijn of niet (benen, billen, borsten, buik, bovenarmen) en daar wordt nagenoeg geen rekening mee gehouden. Een gemiddelde broek maat 52 is weinig meer dan een evenredig vergrootte broek in maat 38. Dus alsof een vrouw van 100 kilo er uit zal zien als een vrouw van 50 kilo die is opgeblazen met een fietspomp. Waardoor de heupen veel te breed zijn, de benen te wijd, de taiile te laag, de buik te strak en de pijpen te lang. Alleen in échte gespecialiseerde grote-maten-winkels, waar ze weten hoe een echte vrouw van 100 kilo er uitziet kun je kleding met een goede pasvorm krijgen, maar die is in de regel erg prijzig.

Tot en met drie of vier maten boven of onder het gemiddelde is de pasvorm nog redelijk te doen of valt er iets mee te schipperen, maar boven de pakweg 80 kilo worden de verschillen in lichaamsvorm echt signifikant. Sommige vrouwen hebben enorme benen maar geen kont of buik en gigantsiche borsten, anderen zijn van boven vrijwel plat maar hebben een enorme buik en dunne beetjes ; al wegen ze hetzelfde, ze kunnen zich onmogelijk in dezelfde broek en bloes hijsen. Twee even zware mannen hebben in de regel veel meer uiterlijke overeenkomsten, waardoor het makkelijker is verschillende maatsystemen te voeren. Voor vrouwen zou het een enorm aantal verschillende systemen worden, en daarom is de meeste grote- damesmode ook maar gewoon : wijd. One size fits most. Jammer, want dat flatteert lang niet iedereen.

Het ergste is het bij (unisex) T-shirts ; hoeveel Xjes er ook voor de L staan, het gaat nooit passen ; OF het zit te trak om de borsten, OF te strak om de buik, OF de schoudernaden hangen rond je polsen en de zoom op je knieen. Ik vind dan ook niks zo vreselijk als met een ploeg of team verplicht allemaal het zelfde T-shirt te moeten dragen.