Heeft iemand tips om de lat minder hoog te leggen?

Ik weet het, de vraag omsluit al een gedeelte van het antwoord, maar zo simpel ligt het niet. Want ik ben nooit tevreden, ik ben tevreden met wie ik ben en wat ik kan, maar ik wil meer kunnen dan ik kan. Daarnaast wil ik wat ik kan de beste zijn en overal een hoger niveau halen. Ik wil gewoon overal de beste in zijn. Dat is mijn karakter, maar weet iemand handige tips om met dit gegeven om te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Antwoorden (7)

Je kunt in de virtuele wereld ook een topper worden, op deze site was dit tot voor kort XiniX, nu is het Jelle maar die is echt in te halen.
Go for it!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent dus een perfectionist. Ik moet je teleurstellen je zult hier waarschijnlijk je hele leven last van houden.

Misschien dat een therapie kan helpen, of boeken hierover lezen hoe je jezelf tevreden kan stellen.

Mij is het voor een gedeelte gelukt maar wel met heeeel veeeel moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb maar 1 tip voor je, je moet soms gewoon denken:

GOED GENOEG!

Ik hoop dat het helpt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je richt op datgene dat haalbaar is i.p.v. datgene dat wenselijk is, kun je meer doelen bereiken.
Als je sportman bent een een bepaald doel nastreeft dan kun je je richten op het wenselijke, maar dan moet je je andere dingen ontzeggen en je daarop concentreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de lat steeds hoger leggen hoeft niet erg te zijn. door zo'n levenswijze verbeter je steeds jezelf en je prestaties.

hoe ga je ermee om als je een keer NIET ergens de beste in bent?
haal je je schouders op en denk je: volgende keer beter.
of
wordt je boos/verdrietig/sjagerijnig etc.

staat dit perfectionistische gedoe je normale leven in de weg?
stel je wel haalbare doelen?

het klinkt alsof je perfectionistisch ben. en op die manier je eigen geluk in de weg staat.
en dan heb ik goed nieuws en slecht nieuws voor je.

het lastigste van perfectionisten is dat ze zelf niet inzien dat ze de lat voorzichzelf te hoog leggen.
dat heb je al door dus dat scheelt alweer voor jou (en je omgeving)
dat was het goede nieuws, nu het slechte.
perfectionisme zit zo diep in je binnenste, daar kom je niet met een paar handige tips vanaf. je moet hard aan jezelf werk en het gaat sneller en prettiger als je contact zoekt met een psycholoog. die kan je helpen reele doelen te stellen, de goede prioriteiten stellen en tevredener zijn met wat je allemaal wel al kan en heb en bent.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt al: ik ben tevreden met wie ik ben en wat ik kan.

Als dat zo zou zijn, dan was er dus niets aan de hand.

Het streven om meer te willen, om de beste te zijn, om een hoger niveau te halen, is op zichzelf helemaal niet slecht.
Wat belangrijk is: In hoeverre heb je er last van?

Je stelt deze vraag omdat je waarschijnlijk zelf ook wel het besef hebt, dat juist deze mensen, die altijd maar beter willen en altijd maar meer van zichzelf vragen,
de meeste kansen hebben op een burn-out.
En dat is een heel harde leerschool.

Je kunt niet overal de beste in zijn. Dat besef zal tot jezelf moeten doordringen. Als het voldoende doordrongen is, dan pas kun je dat accepteren.

Ik wens je rust in je leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het probleem: "het is nooit goed genoeg" (voor jezelf). Heb wel geleerd in de loop der jaren dat je voor ogen moet houden dat iets doen belangrijker is dan alles tot in perfectie na te jagen. Het gevaar bestaat dat het je gaat frustreren en er steeds minder uit je handen komt. Doe in ieder geval wat je wilt of moet doen, naar beste eer en geweten en probeer ervan te genieten dat je iets doet en niet langs de kant blijft staan.