Waarom heet kleding voor zwangere vrouwen positiekleding?

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Mode
4.6K

Het beste antwoord

Vroeger werd er nauwelijks over zwangerschappen gepraat. Mogelijk omdat zwangerschap als niet-aantrekkelijk werd gezien en zo veel mogelijk verborgen werd gehouden. Als men het over een zwangere vrouw had sprak men over een vrouw 'in zekere positie'. De kleding die gedragen werd was wijd en bedoeld om de positie (het zwanger zijn) van de vrouw te verhullen. Dit verklaart de herkomst van de naam positiekleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik denk omdat kleding voor dikke vrouwen niet zo erg aanslaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat deze kleding het beste past in de positie waarin ze zich op dat moment bevindt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroegah, was het niet net om dingen bij de naam te noemen. Je zei geen 'bibs' of 'kont', je zei 'derrière'.
Zo was 'zwangerschap' een woord dat veel te ordinair was. Te dierlijk.
Nee, een mens is 'in positie'.
Verhullend taalgebruik dus...
AWM
14 jaar geleden
het heet positie omdat ze het woord positie als veel gebruikte term gebruiken voor de zwangere vrouw in het algemeen.
zou je dat nou wel doen in jou positie blabla.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het komt van het Frans:en position, je bent in die bepaalde positie dat je geen gewone jurk meer kan dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent in een bepaalde positie...daar heb je dan positiekleding voor.