Bij licht dementerende mensen gebuern dikwijls ongevallen met zware gevolgen in de keuken. Bestaan er kookvuren die automatisch stoppen ?

Een treinbestuurder moet om de zoveel minuten een knop indrukken om zekerheid te hebben dat hij niet in slaap dommelt uit veiligheid. Bij dementezou je zo'n systeem kunnen invoeren bij het koken maar mss bestaat dit al . Daarom deze maatschappelijke bewuste vraag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat koken op inductie het veiligst is voor deze mensen. Bij deze methode wordt de kookplaat zelf niet heet, er ontstaat alleen warmte als er echt een pan op het vuur staat.

Blijft natuurlijk gevaarlijk (een pan op de kookplaat wordt wél heet), maar anders dan bij gas is het bij inductie niet erg om de kookplaat aan te laten zonder er een pan op te zetten. De plaat kan je zelfs gewoon aanraken. En er is geen vlam, waardoor pannenlappen, kleding en haar geen vlam vatten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je to bent aan zo'n gasfornuis dan is het tijd om niet meer zelf te gaan koken en lekker te laten verzorgen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zou misschien een timer kunnen gebruiken om dit te creëren als het nog niet bestaat. Zelfde principe als bijvoorbeeld een magnetron of oven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of er kookvuren bestaan die automatisch stoppen weet ik niet. Het is wel zo dat bij deze mensen meestal een elektrisch kookstel wordt geinstalleerd, zodat ze niet in direct contact komen met vuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel je voor als je vlees 3 uur moet sudderen, moet je er elke keer opletten om het knopje in te drukken.
Het is der mate niet haalbaar om dat ook in proffesionel gebruikte keukens te hanteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet dat er in verzorgingshuizen waar mensen op een elektrisch plaatje zelf nog wat kunnen kokkerellen (ei bakken/soep opwarmen) , er een timer opzit zodat hij na max 15 uitgaat. (werkt net zo als het opdraaien van een kookwekker, je draait hem naar het aantal minuten dat hij warm moet zijn, max 15 min dus)
Kan je hem wel weer opnieuw aanzetten maar hij blijft dus niet aanstaan. Op alles wat je elektrisch doet kan je zelf een timer zetten maar iemand die dement is zal deze timer niet meer zelf in kunnen stellen.

Bij gas lijkt me dit niet mogelijk. Meestal is het advies om niet meer zelf te koken en wordt door de familie de gaskraan naar het fornuis dichtgedraaid zodat vader of moeder alleen nog maar dingen kunnen opwarmen in de magnetron (tafeltje dekje) en verder gebruik maken van waterkoker/senseo.