Waarom verbrandt je huid in de zon sneller als deze nat is?

Kan je er een wetenschappelijke, natuurkundige, verklaring voor geven?

Heeft dit iets te maken met het breken van het licht door de vorm van druppels? Wie kan mij dit precies uitleggen?

Bij het sluiten van de de vraag: Dank voor alle antwoorden!

Antoni
14 jaar geleden
in: Mode
6K

Het beste antwoord

Druppels op de huid kunnen werken als een vergrootglas.

Ik kan me een keer herinneren dat ik nat in de zon was gaan liggen (heel erg dom met een lichte huid) en daardoor heel onregelmatig verbrand was. Namelijk op de brandpunten van al die druppels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zo denk ik er ook over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
au! +1

Andere antwoorden (7)

Reflectie van de zon!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een natte huid is gevoeliger voor zonlicht dan een droge huid.

Toegevoegd op 06-06-2009 10:25:00
Een natte huid verbrandt sneller dan een droge huid omdat waterdruppels het effect van zonlicht versterken. (Droog daarom je huid altijd goed af na het zwemmen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de waterdruppeltjes op je huid werken als ieniemieniemienie vergrootglaasjes. Denk maar aan het spelletje mieren verbranden (of je naam in een bankje branden) met een vergrootglas. Niet zo extreem natuurlijk, de afstand is te klein, maar toch een miniem beetje.
Daarnaast is je huid meestal nat als je in de buurt van water bent. En water reflecteert zonlicht. Vooral OP het water (boot) maar ook op het zwembad ben je dus feitelijk van twee kanten aan de straling van de zon blootgesteld. Logischerwijze verbrand je dan ook sneller.
En de derde redenen (alle goeie dingen komen in drieeen) : zolang je huid nat is, koelt hij af en voel je natuurlijk niet zo snel dat het te heet wordt op je huid, waardoor je eerder de neiging hebt te lang onbeschermd in de zon te hangen.
Dat zijn mijn drie hypothesen. Ik kan ze niet toetsen in de praktijk, want ik ben een geboren zonne-hater en mij vind je in de zomer dan ook uitsluitend OF binnen OF in de schaduw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reactie van SuzyQ klopt de druppels werken inderdaad als een vergrootglas.
Hetzelfde kan gebeuren als je planten die in de volle zon staan besproeid. Dan kunnen er ook brandplekken op de bladeren ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Druppeltjes werken als een lens en als spiegeltjes...
Er is niet zo´n groot verschil, nat of droog, maar wellicht meer de beweging, de huid is wel in beweging, de cellen krijgen continu, maar in vele richtingen het zonlicht, dat zou voor het anders zijn kunnen zorgen...

Weet dat het niet meer gezond is, nat of droog, de zon brandt te hard, maakt te veel kapot, brandt het dna kapot... En het is te duur om in de zon te bakken, kost je gezondheid... Ik raadt het af, tot 10 uur en na 17 uur kan wel, maar daartussen niet in de zon meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De druppeltje zijn net een vergrootglas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het water werkt als een lens die de zonnestralen focussen op je huid.