Wat is een sponzezak?

Ik kom deze benaming regelmatig tegen in oudere boeken. Op Google kan ik er geen afbeelding van vinden. Ik heb niet het idee dat het om een zak gaat waar een spons in zit.

In het boek dat ik nu lees gaat het om een sponzezak van een vrouw die ze vlakbij aan een deurknop had hangen terwijl ze zich in een slaapcoupé bevond in een trein. Er staat echter niet bij wat er verder in die zak zat.

Iemand een idee?

8 jaar geleden
in: Mode
3.5K
kierkegaard47
8 jaar geleden
In deze link: http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19331934/PDF/SGD_19331934_0001065.pdf vind ik een opsomming van artikelen in een soort prijslijst. Op blz 21 komt de term 'sponzezak' voor: "Artikelen voor toilet- of reisgebruik,
daaronder begrepen badkuipen,
sponzezakken en dergelijke
artikelen ;" Google ik vervolgens (heel simplistisch) in het Engels op "sponge bag", dan vind ik dit: "a ​small ​waterproof ​bag used for ​carrying ​your toothbrush , facecloth , ​soap, etc. when you are ​travelling" in deze link: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/sponge-bag Dus misschien betekent het in het Nederlands wel hetzelfde. De link zou dan mogelijk zijn dat 'afsponzen' met verfrissing te maken heeft: een zak waarin je verfrissingen meebrengt. Maar dit laatste is gewoon even "etymologie" van de koude grond.
erotisi
8 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=sponszak&espv=2&biw=1366&bih=643&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCQQsARqFQoTCJXto53ZkMkCFUc5DwodkyMItg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het boek wat he leest is van Agatha Christie.Nederlandse titel: De ingesneeuwde slaapwagen. Daar staat ook dat het "een grote, geruite rubber sponzezak" was.Benieuwd wat er in de oorspronkelijke engelse versie staat....
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bijna goed Compris, het is "Moord in de Oriënt-expres". Maar gezien de titel die jij geeft, lijkt het me hetzelfde boek met een andere titel. In het Engels heet het "murder on the Oriënt express"

Antwoorden (2)

Een sponzenzak was een zakje als een "netje" .
Men waste zich met een spons, en die was nat. De spons ging daarna in het netje en hing te drogen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wanneer er gereisd werd, dan ging de pons met netje in een waterdicht zakje. Deze werd ook sponzenzak genoemd.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het een netje of is het het waterdicht zakje ?
Volgens mij alleen het laatste, aangezien het van rubber is (zie bij reactie op vraag).
ik kon het eerst ook niet vinden, maar heb 't gezocht op z'n engels: sponge bag. En dat is een toilettas. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen. Overigens staat die sponzezak in het boek Moord in de Oriënt expres van Agatha Christie.