hoe bereken ik mijn leeftijd in minuten?

ik zit in 1 vwo gymnasium
en met wiskunde had ik een opdracht "bereken je leeftijd in minuten" ik ben op zich best goed met getallen enz. maar nu duizelde het me even of ik nou keer of gedeeltedoor moest doen.
ik vind het fijner om uitleg te krijgen dan gewoon het antwoord. ik hoef trouwens niet precies op elke minuut precies mijn leeftijd te weten
ik ben 11 jaar 11 maanden en 27 dagen (of gewoon 12 jaar)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
grappig moest ik vorig jaar ook doen maar ik ben vergeten hoe dat moest :$

Het beste antwoord

Fijn dat je op gang geholpen wilt worden en niet per se een antwoord wilt hebben. Dat siert je:)

In een jaar zit 365 dagen. In 11 jaar zitten dus 11x365 dagen. Hierbij tel je de schrikkeldagen die er in de afgelopen 11 jaar zijn geweest (in 2000, 2004 en 2008) en het aantal dagen die de afgelopen 11 maanden en 27 dagen bevat.
Nu heb je het aantal dagen dat je hebt geleefd.

Vervolgens kun je uitrekenen hoeveel minuten er in een dag zitten. Het aantal minuten dat er in een uur zitten doe je maal het aantal uur dat er in een dag zitten.

De laatste stap is het aantal minuten in een dag vermenigvuldigen met het aantal dagen dat je hebt geleefd.

En het antwoord is dan het aantal minuten dat je tot nu toe hebt geleefd.

Succes:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

(Ik ga bij het antwoord uit van 11 jaar, 11 maanden en 27 dagen.)

Je moet terug redeneren. Bedenk eerst hoeveel maanden er in een jaar gaan. Dat vermenigvuldig je met 11 (van 11 jaar). Hierbij tel je op de 11 maanden van jouw leeftijd. Dan krijg je een getal, laten we het X noemen.

Nu moet je bedenken hoeveel dagen er in een maand gaan. Dit getal vermenigvuldig je met X en hierbij tel je de 27 dagen van je leeftijd op. Nu heb je je leeftijd in dagen.

Hoeveel uur gaat er in 1 dag? Dat vermenigvuldig je met je leeftijd in dagen en dan krijg je je leeftijd in uren. Tenslotte: hoeveel minuten gaan er in 1 dag? Dat getal vermenigvuldigen met je leeftijd in uren en je krijgt een heel groot getal: je leeftijd in minuten.

Ik heb het je dus niet voorgezegd, maar hopelijk lukt het je zo wel. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen jammer dat de verschillende maanden niet een gelijk aantal dagen hebben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en je moet rekening houden met schrikkeljaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja inderdaad maar daar heb ik even geen zin in (leve de gemakzucht!) en het antwoord wordt toch niet nagekeken ( en ja dat is voor mij dan een reden)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suniram en werk hebben helemaal gelijk natuurlijk. Maar ik vermoedde al dat damare daar geen behoefte aan had, gezien zijn vraagstelling: "niet precies op elke minuut (...) mijn leeftijd te weten". En bovendien moet damare ook zelf nog een beetje nadenken. :)
Eerst alles in dagen uitrekenen. Let wel op de schrikkeljaren.

Vervolgens ga je die dagen omzetten naar uren en die uren weer naar minuten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 4 dagen na ben je precies 12 jaar, dus reken het aantal minuten van deze 12 jaar (inclusief de 3 schrikkeldag) en dan trek je daar de minuten van die 4 dagen af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een excel bestandje voor je , hierin kan je elke gewenste datum invullen van geboore tot een bepaalde datum, wordt vanzelf berekend. misschien heb je er wat aan

bij cel A! invullen 1e datum ( in dd-mm-jjjj)
bij cel A2 invullen 2e datum ( in DD-MM-JJJJ)

let op, 1e datum moet vroegere datum zijn als 2e datum

zie link voor bestand download,
en rechtsonder dan op "Save file to your PC: click here"

Toegevoegd na 31 seconden:
* A! is dus A1

Toegevoegd na 2 minuten:
in bijgevoegd excel bestand is mijn leeftijd 45 jaar, 8 maanden en 8 dagen , en dat klopt :)reken maar eens terug dan wanneer ik jarig ben :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk ter controle, maar zij wil een uitleg en niet een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was ook meer als controle erbij, wel leuk voor degene die het leuk vindt om erbij te hebben....:)
leeftijd in dagen * 24 * 60 = leeftijd in minuten

Je leeftijd in dagen optellen:
-resterende dagen van de maand waarin je geboren bent
-resterende volle maanden van je geboortejaar
(jan 31 / feb 28 / mrt 31 / apr 30 / mei 31 / jun 30 / juli 31 / aug 31 / sep 30 / okt 31 / nov 30 / dec 31)
-aantal volle jaren waarin je geleefd hebt * 365
-maanden van dit jaar waarin geleefd hebt
(jan 31 / feb 28 / mrt 31 / apr 30 / mei 31 / jun 30 / juli 31 / aug 31 / sep 30 / okt 31 / nov 30 / dec 31)
-dagen van deze maand die om zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst even uitrekenen hoeveel dagen je leeft als je precies 12 jaar oud bent..
Er zitten 365 dagen in een jaar, 366 dagen in een schrikkeljaar.
Zonder schrikkeljaren leef je dus 365 x 12 dagen.
Je bent in '98 geboren en het is nu 2010. Gedurende die tijd hebben we 3 schrikkeljaren gehad (een schrikkeljaar is deelbaar door 4).
Dus komen er nog 3 dagen bij de uitkomst van 365 x 12 dagen.
Een dag heeft 24 uur dus 24 x 60 minuten.
Nou dan zijn we er volgens mij.

In Excel gaat het wat makkelijker
Type de gefingeerde jaartallen als volgt in een cel:
="14-06-1998"-"10-10-2010" en geef een Enter en je krijgt het aantal dagen dat je leeft. De uitkomst maal 1440 minuten en hop je bent klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd met je 12e verjaardag !
Als je het echt in minuten wil weten, moet je je ouders eens vragen op welk tijdstip je bent geboren. Op dat moment ben je écht 12 jaar en (rekening houdend met de 3 schrikkeljaren) ben je dan 12 keer 365 = 4.380 dagen + 3 schrikkeldagen = 4.383 dagen oud. Elke dag heeft 24 uur van 60 minuten = 1.440 minuten, dus op het moment dat je precies 12 wordt ben je 4.383 * 1.440 = 6.311.520 minuten oud.
En hopelijk heb je nog tot aan 50.000.000 minuten te gaan ;-)
Reken maar eens uit hoe oud je dan bent.