Hoe werkt het oplossen van vergelijkingen met i?

Bijvoorbeeld:

(x-3)² + x = 0
x²-6x+9+x=0
x²-5x+9=0
x²-5x+6.25-6.25+9=0
(x-2.5)² -6.25+9=0
(x-2.5)²=-2.25

en dan komt de i....?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Met de abc formule.
x²-5x+9=0
x = +5 +/- V(25-36) V=wortel
x = +5 +/- V(-11)
x = +5 +/- V(11*i^2)
x = 5 + iV(11) of x = 5 - iV(11)

Toegevoegd na 40 minuten:
ik vergat door 2 te delen.
Reddie
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

i^2 is -1 zoals je waarschijnlijk wel weet.
dus (1.5i)^2 = -2,25 dus (x-2.5)^2=(1.5i)^2 wortel nemen geeft: x-2.5=1.5i dus 1.5i+2.5=x

als je vragen hebt stel ze maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een iets algemener antwoord op je vraag te geven verdient het opmerking dat ieder complex getal geschreven kan worden in de vorm a+b*i (Cartesisch) en r*e^(phi*i) (polair). Voor de wisseling tussen beide representaties gebruik je de formule van Euler: e^(phi*i) = cos(phi) + i*sin(phi).
Het door jouw geschetste voorbeeld is een tweedegraads polynoom. De uitbreiding van de reële getallen tot de complexe is gemotiveerd door de discrepantie tussen de graad van een polynoom en zijn aantal nulpunten. In de complexe getallen is het zo dat ieder polynoom van graad n, ook n complexe nulpunten heeft (multipliciteiten meegerekend).
Het vinden van deze nulpunten is tot graad 5 algebraïsch te doen:
- graad 2: abc-formule (Antwoord van Reddie)
- graad 3: formule van Cardano
- graad 4: formule van Ferrari
Ofschoon het voor hogere graad niet gegarandeerd is dat je de nulpunten uit kunt schrijven is het wel gegarandeerd dat ze bestaan in de complexe getallen.
Voor niet-polynomiale vergelijkingen kan de situatie heel anders liggen en is dikwijls een stukje inventiviteit vereist. Zo kan het soms noodzakelijk zijn om over te schakelen naar poolcoordinaten. Hoe breng je bijvoorbeeld i^i in de vorm a+b*i?
Merk hiervoor op dat i = e^(pi*i/2), zodat i^i = [e^(pi*i/2)]^i = e^[pi*i/2*i] = e^(-pi/2).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal vast kloppen, maar ik snap het niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien zou je iets preciezer kunnen zijn over welk deel je niet helemaal begrijpt.
Dat een polynoom van graad n, ook n (mogelijk complexe) wortels heeft is de hoofdstelling van de algebra ( http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_theorem_of_algebra )
De formule van Euler wordt hier netjes uitgelegd ( http://en.wikipedia.org/wiki/Euler%27s_formula ) Over het oplossen van polynomiale vergelijkingen is hier een goede uitleg beschikbaar ( http://en.wikipedia.org/wiki/Polynomial#Solving_polynomial_equations )
Hopelijk geeft dit iets meer duidelijkheid, maar anders kan een gerichte vraag ook goed helpen.