breuken vereenvoudigen is moeilijk voor mij en begrijp het weinig van , 8 10/40 hoe lost je die op? of die 4 5/8 + 4 1/2

decimale breuken begrijp ik ook niet veel van 5 1/2 , 6,7 + 1,8

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (4)

4 5/8 + 4 1/2 Is hetzelfde als 4 25/40 + 4 20/40,dus dat is samen 8 45/40 oftewel 9 5/40...en dat is hetzelde als 9 1/8
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet gewoon 4 5/8 + 4 4/8 = 8 9/8 = 9 1/8 Lijkt me minder verwarrend.
Ik zie allemaal getalletjes en het is wat onduidelijk wat je nou bedoelt met welk getal, maar hopelijk heb je wat aan de toegevoegde afbeelding:

Wat omcirkelt is, komt met elkaar overeen. Dus een 1/2 is gelijk aan 4/8 (je dat dat dan keer 4).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn oud wiskunde leraar gaf mij een foefje om breuken gelijknamig te maken.
Vermenigvuldig de noemers (het getal onder de deelstreep) met elkaar, dan krijg je een nieuw gelijk getal en dan kan je de breuken bij elkaar optellen.
Bijv 6 1/7 + 8 1/8 = 6 8/56 + 8 7/56 = 14 15/56,
want 8 x 7 = 56.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie geeft hier nou een min voor ?
Van mij een plus ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus.
Mijn antwoord komt op hetzelfde neer als de andere beantwoorders, maar iets anders genoteerd.

Bij het rekenen met ongelijke breuken is het de bedoeling om eerst de verschillende breuken een gelijke noemer te geven. (dat wat onder de deelstreep staat)
Daarbij is het belangrijk om de teller (dat wat boven de deelstreep staat) niet te vergeten.
Ook kan het makkelijk zijn om de 'gewone' getallen in dezelfde breuk om te zetten.
Zie ook het antwoord van Samuel 1304.
Ik gebruik daar de volgende notatie voor.
(misschien wat omslachtig en uitgebreid maar dan zijn alle stappen tenminste zichtbaar)
Hopelijk heb je er wat aan.

Toegevoegd na 13 minuten:
De link ziet er vreemd uit, tenminste bij mij wel. Op mijn pc werkt de link echter wel. Hopelijk bij andere lezers ook.

Toegevoegd na 38 minuten:
Na opnieuw starten ziet het er toch wel normaal uit.