bak is 7.20 meter in doorsnee en 2.10 meter hoog. Hoeveel liter water gaat er in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij het een ronde bak betreft...

Het beste antwoord

Dit is dus een cilinder
hiervoor hebben we nodig het getal pi=3,14 en R= straal= de halve diameter en de hoogte van de cilinder.
Formule voor het berekenen van een cilinder is Pi x R kwadraat x hoogte ofwel de oppervlakte van de cirkel maal de hoogte is de inhoud
Dus 3,14 x (3,6 x 3,6)x 2,1=85,46 kubieke meter. Dit maal 1000 is 85460 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meest duidelijk voor een leek als ik. Overigens waren er meer antwoorden min of meer gelijk.

Andere antwoorden (4)

Lengte x breedte x hoogte

1 dm3 = 1 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
doorsnee is van iets wat rond is, en om te weten hoeveel erin gaat is de formule oppervlakte grondvlak x hoogte.
oppervlakte grondvlak bij cirkel is 22/7 x straal x straal
rekenen ken ik niet, dit laat ik aan de vraagsteller over.

O.ja voor 22/7 mag je ook 3,14 schrijven.
dit is voor diegene welke nog op de lagere school zitten maar ook naar dit programma meekijken over de schouders van vader of moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor 't gemak tellen we in dm.'s. Doorsnee 72dm, straal is dan 36 dm. Opp=straal x straal x3,14.
36x36x3,14=4070 vierkante dm.
inhoud = opp.x hoogte =4070x21=85470kubieke dm.=
85470liters.
13 jaar geleden
Als je een wat nauwkeuriger waarde voor pi neemt: 3,141592653589793 bijv. dan kom je uit op 85501,58566 liter water, of 85502 als je afrond op hele liters. Rekenmachines doen het werk in dit soort gevallen beter!