Voor de statistici onder ons: Moet bij de berekening van een kans rekening gehouden worden met een onwaarschijnlijkheidsfactor?

Even als uitleg: De kans op een 6 bij een dobbelsteenworp is 1/6. De kans op 5x achter elkaar een 6 is 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6 = 1/7776.
Stel dat je al 4x achter elkaar een 6 hebt gegooid en je gaat een 5e keer gooien is de kans op een 6 gewoon 1/6. Maar de kans dat je 5x achter elkaar een 6 gooit is 1/7776. Het is dus eigenlijk onwaarschijnlijk dat je WEER een 6 gooit.
Moet dus bij de 5e worp de kans op een 6 worden bijgesteld, zodat die kans niet 1/6 is maar veel kleiner? Is daar een statistische formule voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (8)

als je bijvoorbeeld 5 keer zes wilt gooien dan heb je deze kans

1/6x1/6x1/6x1/6x1/6 en natuurlijk heb je gewoon steeds een kans van 1 op 6 maar aangezien je hetzelfde getal wilt dan moet je toch hetzelfde gooien

als je bijvoorbeeld je IPod op shuffle zet dan heb je maar een kleine kans dat er 2 keer hetzelfde nummer komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat werkt bij WinAmp blijkbaar allemaal niet zo effectief. Daar hoor ik bij shuffle wel degelijk relatief vaak hetzelfde nummer nog een keer langskomen binnen dezelfde batch / run.
(nee, ik heb geen playlists van 3 of 4 nummers :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb een bepaalde afspeellijst van maar 20 nummer maar ik hoor haast nooit hetzelfde nummer (2 keer voorgekomen in een half jaar en ik luister altijd) (zelfs als ik slaap :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kan je nu met 20 nummers een half jaar muziek luisteren met maar 2 keer hetzelfde nummer te hebben gehoord? Duren de liedjes zo lang?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je iPod op shuffle zet, plaatst hij de nummers in de gekozen library in een willekeurige playlistvolgorde, en gaat vervolgens deze willekeurige playlist af. De enige manier om dan meerdere keren hetzelfde nummer te horen is als deze er meermaals opstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk ik heb een bepaalde afspeellijst en daar staan nummers in die ik erg goed vind natuurlijk heb ik die liedjes wel vaak gehoord maar nooit 2 keer achter elkaar en ik heb geen IPod en bij mij kan het wel want eerst had ik maar 3 nummers en toen ging die regelmatig achter elkaar hetzelfde nummer afspelen.
Nee dat hoef je niet. Je hebt het nu over het verschil tussen een serie gooien en individuele gevallen.

Echter. In het geval dat je bv bezig bent met dobbelen en er mee wilt winnen ga je er wel vanuit dat naarmate de 6 vaker gevallen is in een spel, het onwaarschijnlijker is dat hij nog een keer valt. Immers, over 6000 worpen verwacht je dat elk nummer 1000 keer valt. Maar feitelij kis het zo dat elke worp an sich dezelfde kans heeft, aangenomen dat de dobbelsteen perfect gelijk is, en de werper onafhankelijk werpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft GEEN rekening te houden met de onwaarschijnlijkheidsfactor.

In feite geef je het in je toelichting al goed aan. De kans op 5 keer achter elkaar een 6 is 1/6*1/6*1/6*1/6*1/6 = 1/7776.

Wat je goed zegt is: *ALS* je al vier keer achter elkaar een 6 hebt gegooid, is de kans dat je (nogmaals) een 6 gooit gewoon 1/6. Dat klopt. Niets aan toe te voegen.

Maar: dit geldt ALS je al 4 keer achter elkaar een zes hebt gegooid. De kans daarop is 1/6*1/6*1/6*1/6 = 1/1296.

Dus om 5 keer een 6 te gooien, moet je eerst 4 keer een 6 gooien. De kans dat dat gebeurt, is 1/1296. ALS dat dan is gebeurd, is de kans dat je je vijfde 6 gooit, gewoon 1/6. De kans op 5 zessen is dus 1/6 van 1/1296, en dat is weer 1/7776.

Dus jouw onwaarschijnlijkheidsfactor is al verwerkt in de kans dat je die eerste 4 keer achter elkaar een 6 gooit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je wel een onwaarschijnlijkheidsfactor mee zou nemen, zou dat betekenen dat je ervan uitgaat dat de dobbelsteen een geheugen heeft. In de trant van "ik ben nu al zo vaak op 6 gevallen, het wordt tijd voor iets anders".

Echter, de dobbelsteen heeft geen geheugen. Dus iedere worp is volkomen onafhankelijk van de voorgaande worpen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Verder is de kans op 6-6-6-6-6 EXACT even groot als de kans op 1-1-1-1-1. En de kans op 1-2-3-4-5. En de kans op 4-2-5-1-3. En de kans op 6-6-6-6-3.

Al die kansen zijn precies 1/7776.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je met die zes dobbelstenen allemaal maar één keer mag gooien natuurlijk. Anders gooi je beduidend vaker 12345 dan vijf gelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Correct. Ik ga uit van één dobbelsteen waarmee je meerdere worpen doet. Dat meende ik uit de vraag te lezen, omdat de vraagstellen het over "x keer achter elkaar" heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik was al aan het denken hoe ik het moest omschrijven, maar jij doet het helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cool voorbeeld , ik kreeg al zin om te gaan rouletten en wachten tot vier keer rood zou zijn gevallen , nu weet ik weer dat dat geen zin heeft...
In het voorbeeld van de dobbelsteen;

De dobbelsteen weet niet wat je de vorige 4 keer gegooid hebt. Met elke 6 die je gooit wordt de kans op 5 zessen op rij groter. Als er al een 6 ligt, hoef je nog maar 4 zessen op rij te gooien (1 op 1.296). Als er al twee zessen liggen, hoef je er nog maar 3 te gooien (1 op 216).

Je dobbelsteen houdt geen rekening met het verleden, en in dit voorbeeld hoef je hier dus geen rekening mee te houden.

Wanneer je met intelligente agenten gaat spelen (iets dat het verleden registreert, en hier rekening mee houdt), dan zou het waarschijnlijk wel nodig zijn, omdat deze dan steeds sterker de neiging zal hebben af te wijken. Óf juist niet, natuurlijk. Maar dan ben je niet meer bezig met puur kansberekening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is omdat je bij een dobbelsteen telkens kans hebt om 1 van de 6 getallen te gooien.
Hierdoor komt de kans op 5x 6 net zo groot uit als de kans om precies(in die volgorde): 1.4.2.5.3 te gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand de jackpot uit de staatsloterij heeft gehaald, is het zeer onwaarschijnlijk dat hij dat een maand later weer doet. Dat is ook nog nooit gebeurd.
Maar de 'kans' op die jackpot wordt er niet minder om. Daar kun je geen formule op loslaten of aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat je een maand later de jackpot wint, is precies even groot als de kans dat je die eerste keer de jackpot wint. Als de kans dat je de jackpot wint J is, en je hebt de jackpot gewonnen, is de kans dat je de volgende maand nogmaals de jackpot wint nog steeds diezelfde J. De kans dat je twee keer achter elkaar de jackpot wint is dus J*J. Aangenomen dat er beide maanden evenveel deelnemers zijn, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor rotaluclac. (als het kon) Je doet je naam eer aan...
De kansen van de afzonderlijke worpen veranderen niet. Een dobbelsteen heeft geen geheugen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je daarnet vier zessen op rij gooide, is het 100% zeker dat je daarnet vier zessen op rij gooide. Op de nog te gooien vijfde zes heb je een kans van 1/6.

De som is dus : 1 * 1 * 1 * 1 * 1/6 = 1/6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo duidelijk en eenvoudig is het !!! +1