Wat was vroeger de helft van 9 toen de 0 nog niet gebruikt werd?

We weten dat de cijfer 0 er heel wat later bij is gekomen. Wat was vroeger dan de helft van 9? Of hoe benoemde ze de helft van 1. 0.5 konden ze niet zeggen en dus is was de helft van 9 ook niet 4.5, omdat de 5 is gebasseerd op de helft van 10 zijn, maar 10 bestond niet, omdat de 0 niet bestond toch? Ben benieuwd.

2 maanden geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (2)

0 bestond wel al, maar nog niet als rekenkundig symbool.
Het was gewoon 'niets'.

”Ik heb 2 stenen. Die haal ik allebei weg. Wat houdt ik over ? Antwoord: niets.

Later heeft 'niets' een symbool gekregen en dat is de '0' geworden.
.
De helft van 9 was dus toen ook al 4 1/2. Daar verandert dat 0-symbool niets aan.
.
Met dank aan @LeonardN voor de aanvulling in de reaktie hieronder:

Het is even moeilijk te denken buiten het systeem wat we gewend zijn.

Neem het Romeinse stelsel.
10 was X dus geen 0 nodig om toch 10 dingen te representeren.
De helft van IX (9) is IVS (4,5)
De S staat voor 1/2 (of eigenlijk 6/12)

We hebben al snel een onjuist idee voor wat nodig is om getallen weer te geven, waarschijnlijk doordat we een systeem gewend zijn dat zo afhankelijk is van 0.

Er is ook niet een tijd geweest dat ons telsysteem bestond zonder 0. Ons systeem heeft dat altijd gehad. Alleen bestaat dat systeem nog niet heel lang. De romeinen gebruikten geen gerepresenteerde 0. Maar konden zo goed als alles weergeven en berekenen wat wij konden.
Toegevoegd op 21 februari 2024 08:24: bron, tekst
goedejongen
2 maanden geleden
Oke maar je kon het dus niet opschrijven?
LeonardN
2 maanden geleden
@goedejongen Jawel. Je begaat een aantal argumentatiefouten en haalt daar allerlei onjuiste dingen uit. Je gaat steeds uit van wat jij denkt dat niet mogelijk is. In plaats van uit te gaan dat het natuurlijk mogelijk is, alleen dat je even moet denken buiten het systeem wat je gewend bent. Neem het Romeinse stelsel.
10 was X dus geen 0 nodig om toch 10 dingen te representeren.
De helft van IX (9) is IVS (4,5)
De S staat voor 1/2 (of eigenlijk 6/12) https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numerals#Fractions Je hebt een onjuist idee voor wat nodig is om getallen weer te geven, waarschijnlijk doordat je een systeem gewend bent dat zo afhankelijk is van 0. Er is ook niet een tijd geweest dat ons telsysteem bestond zonder 0. Ons systeem heeft dat altijd gehad. Alleen bestaat dat systeem nog niet heel lang. De romeinen gebruikten geen gerepresenteerde 0. Maar konden zo goed als alles weergeven en berekenen wat wij konden.
goedejongen
2 maanden geleden
Ahh top dit antwoored had ik nodig, bedankt.
De helft van 9 was vroeger (en ook nu) 9/2; de helft van 1 was 1/2. Het wiskundige concept 'breuken' was bij oa. de oude Egyptenaren al goed bekend en veel gebruikt. In die zin was er geen probleem; deze getallen waren bekend en er werd mee gerekend.

Waar jij mee in de war bent, is het gebruik van 0 (nul) in een zogenaamd positioneel getallensysteem, waarbij je 1/2 opschrijft als 0,5. Zulke systemen zijn een relatieve laatkomer: Het 10-tallig positionele stelsel dat we nu gebruiken is ontstaan tussen het jaar 500-1000 in India.

Los daarvan hebben wiskundigen en filosofen, met name in de Griekse oudheid, geworsteld met het concept nul/niets. Maar dat staat los van het gebruik van 0 in een positioneel getallensysteem.
2 maanden geleden
tinus1969
2 maanden geleden
Maar 3 bronnen mogelijk, maar ook deze is relevant
https://en.wikipedia.org/wiki/Fraction#History