Klopt het dat 1,999999 (met oneindig veel negens) precies gelijk is aan 2?

Ik ben nooit zo precies thuis geweest in de getaltheorie, vooral oneindige zaken vind ik intrigerend. is 1,99999 (oneindig veel 9-s) evenveel als 2?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja de makkelijkste uitleg vind ik altijd dat
1/3 + 1/3 + 1/3=1 1/3=0.333333... 0.333333... +
0.333333... +
0.333333... + 0.999999... moet dan dus 1 zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ook onderstaande vragen: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wiskunde/99999.6698
http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wiskunde/9999-47382432.7002
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mrtomaat simpele maar duidelijke uitleg zo had ik het nog nooit bekeken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MrTomaat, wat als 3/3 nu 300 is? Dan is 1/3 100. 1/3 staat nooit voor een vast getal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het over procenten hebt klopt het wel, 1/3 = 33,3333... procent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat lul jij nou, 1/3 is gewoon een gedeeld door drie oftewel 0,333333..... . Daarvoor hoef je niet over te stappen op percentages, dat is gewoon basisschool rekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mrTomaat, hoewel je uitleg zeer plausibel is, klopt het niet helemaal. Je legt een rationaal getal (1) getal naast een irrationaal (1/3 dan wel 3x 1/3) getal. Dat is net zoiets als - vergeef me mijn tomaten-jip-en-janneke taal - appels met peren vergelijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rhinestone: verdiep je eerst een in de getallenleer. Een irrationaal getal is een reëel getal dat niet te schrijven is als het quotiënt van twee gehele getallen. 1/3 is een rationeel getal. Waarschijnlijk bedoelde je 'Natuurlijk' en 'Rationeel' getal ipv 'Rationeel' en 'Irrationeel'. Lees je ook eens in op repeterende breuken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol @ Rhinestone en Plls. Bedankt @ de rest

Het beste antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect, maar een bron als Wikipedia kan je niet echt serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ polo88 +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit geval is het een uitermate uitgebreid artikel met duidelijke verwijzingen naar de bronnen waarop het is gebaseerd. Bij zulke artikelen kun je WikiPedia gewoon als verwijzing gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Polo88 en Samuel1304: Misschien kan je een willekeurige hoogleraar wiskunde wel serieus nemen? Die zullen nl stuk voor stuk exact hetzelfde antwoord even.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
och heden, krijgen we DIE discussie weer... zucht. http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4530930.stm Of wiki betrouwbaar is als het gaat om Justin Bieber durf ik niet te zeggen maar WEL als het gaat om wetenschappelijke zaken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt niet de negens achter de komma is bij 10x altijd een minder als bij x . als je de afronding oneindig niet gebruikt tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoeveel negens denk je dat je overhoud als je van een oneindige reeks er 1 afhaalt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De formule klopt wel, tenminste, als je ervan uitgaat dat de negens altijd oneindig zijn. En dat zijn ze. Het is echter een theoretisch uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg leuke manier van illustreren. Bedankt!
Proffesor
5 maanden geleden
Als je weet dat je het getal moet afronden naar 1,99 en als je ook weet dat als het 2de getal 5 of groter is je het moet afronden naar boven (wat in dit geval zo is), dan weet je weer dat 1,99999 (enz.) eigenlijk gelijk staat aan 2.

Andere antwoorden (5)

Op een rekenmachine is met tien negems gelijk aam 2 maar in het echt zit er altijd yoch een klein verschil tussen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je maar voldoende (= oneindig veel) negentjes achter de komma neerzet klopt het gewoon. ;-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarnaast heb je ook nog een slechte rekenmachine, die hoor juist geen 2 te geven.
Eigenlijk is het antwoord al in je vraag: oneindig veel negens achter de komma, betekent in dit geval oneindig klein verschil met twee.
Oftewel: een één met oneindig veel negens achter de komma zal nooit twee kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut onwaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mij lijkt dit juist wél het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oneindig klein: 1/∞ = 0 De berekening bij het antwoord van iHave is de meest gebruikte als bewijs. Per definitie is ook dat wanneer x/y=z automatisch z*y=x geld. De clou zit hem dan ook in het kopje 'oneindig'. En zo blijkt maar weer hoeveel mensen totaal niet om kunnen gaan met het begrip 'oneindig'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het bekijkt met de logica van de gewone mens, zou je inderdaad denken dat een 1 met oneindig veel nullen achter de komma en 2 elkaar nooit écht raken, en dus niet hetzelfde is. Ik snap ook goed dat je dat denkt, voor ons is dat ook gewoon het meest logische.
Maar de officiële regel binnen de wiskunde is dat ze dus wel hetzelfde zijn.
En op het niveau van hogere wiskunde is dat misschien ook wel logisch, want er zijn wel sommen die dat bewijzen, zoals "Als x=0,999..., dan is: 10x = 9,999.... Hieruit volgt: 9x = 10x-x = 9,999... - 0,999... = 9, oftewel x=1." Ik snap die redenering ondertussen wel (het hielp mij om oneindig veel negens niet te zien als een lange lijn, maar als een cirkel van negens), maar ik vind jouw redenering nog steeds net zo logisch. Maar ja, wiskunde is voor de leek soms gewoon een kwestie van allerlei regels die je maar gewoon moet geloven, omdat de bewijzen daarvan te moeilijk of abstract zijn om te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@RoepiRoepi "Oneindig klein: 1/∞ = 0 De berekening bij het antwoord van iHave is de meest gebruikte als bewijs. Per definitie is ook dat wanneer x/y=z automatisch z*y=x geld." Dat x/y = z equivalent is met z*y = x, geldt voor reële getallen x, y en z (met y niet-nul); het geldt echter niet in jouw voorbeeld waar je voor y oneindig neemt. Dan zou namelijk volgen dat 0*oneindig gelijk is aan 1, dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Je kan idd niet door nul gaan delen. Vandaar ook dat het voorbeeld van iHave als bewijs wordt gebruikt. Eigenlijk is het verhaaltje 1/∞ = 0 niet zo rechtlijnig maar een limiet kwestie. Het leek me alleen niet handig om dat aan te halen. Ik wilde vooral duidelijk maken dat oneindig klein hetzelfde is als nul. En daar deze discussie al verschillende keren eerder gevoerd is had ik niet zo'n zin om daar een uitgebreid bewijs bij te halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem was niet het delen door 0, maar zeggen dat "Per definitie is ook dat wanneer x/y=z automatisch z*y=x geld.". Dat is niet zo, althans niet van toepassing op "1/∞ = 0" want hoewel dit oké is (je kan dat als rekenregel toevoegen), geldt 0*oneindig = 1 niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"En daar deze discussie al verschillende keren eerder gevoerd is had ik niet zo’n zin om daar een uitgebreid bewijs bij te halen." Ik dacht dat ik daarmee mijn punt wel duidelijk gemaakt had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik denk dat je het punt miste. Mijn opmerking ging namelijk niet over een bewijs met betrekking tot het oneindig repeteren van negens, maar over een andere bewering die je deed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stelling is absoluut waar. Ook hier gaat het natuurlijk om een theorie. Het verschil tussen 1,99.... en 2 wordt per positie inderdaad oneindig kleiner, maar nooit 0. Dus kan 1,999 nooit 2 worden. Het verschil dat steeds kleiner wordt maar nooit 0 noemen ze limiet naar het oneindige. Daar zijn diverse grafieken voor, de bekendere is de tangens-grafiek (van min oneindig EN van min limiet naar het oneindige tot de beide positieve varianten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het feit dat 0,99... gelijk is aan 1 (of 1,99... gelijk aan 2) heeft niets te maken met grafieken, het is louter een gevolg van hoe we de decimale ontwikkeling van reële getallen definiëren (een 'oneindige som' of 'reeks').
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@rhinestone: zoek in het woordenboek eens het verschil op tussen een hypothese en een theorie! Dat 0,999... (oneindige reeks negens) gelijk is aan 1 is niet 'maar' een theorie. Het is een van de meer fundamentele beginselen van de wiskunde.
Dit is exact gelijk!
Er is nergens een oneindig klein verschil tussen de twee getallen het is puur een andere manier van opschrijven, net als dat 2/4=1/2.
Dit kun je met allerlei meetkundige reeksen bewijzen, maar het meest intuitieve bewijs vind ik zelf altijd:

Tussen twee verschillende reële getallen A en B (alle gewone normale getallen die je met het decimale stelsel, eventueel met een oneindig aantal cijfers (bijv. pi), kunt opschrijven) zit altijd een ander reëel getal C, bijvoorbeeld het gemiddelde C = (A+B)/2.
Met 1,99.... en 2 is er niet een ander mogelijk getal en dus zijn ze gelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Met 1,99…. en 2 is er niet een ander mogelijk getal en dus zijn ze gelijk." Aanvankelijk vond ik je verklaring er goed, maar het houdt geen stand. 1,99.... is een irrationaal getal en 2 is een rationaal getal. Het verschil daartussen is altijd een irrationaal getal: een limiet->0.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie mijn bovenstaande commentaren over getallenleer en repeterende breuken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beste rhinestone, een repeterende breuk is per definitie rationeel. Dit is nog een bewijs overigens dat er dus twee gehele getallen te vinden zouden moeten zijn die op elkaar gedeeld 1,999999... zouden moeten vormen. (Natuurlijk klopt dit 2/1) maar met welke limiet je ook gaat proberen te spelen twee andere vind je niet. :) Voordat er reactie komen over 2/1. Je zou deze zo kunnen staartdelen, door niet volledig de boel op te maken: 1/2\ 1,999...
-
--
Ja maar het getal 1,999... bestaat eigenlijk niet. Een decimaal kommagetal is een notatie die een benadering is van een exacte uitkomst. Soms komt dat exact overeen, soms niet.
1,999... kan geen uitkomst zijn van een berekening, tenzij je gaat werken met het optellen van repeterende breuken, maar dat is gewoon bizar en daar zitten veel haken en ogen aan. Probeer als het kan altijd te werken met rationale getallen, gebruik anders een exacte notatie of als laatste redmiddel een acceptabele benadering.
Je kunt een repeterende breuk omzetten naar een rationaal getal. Voorbeeld:
a=1,2341234...
a/10.000=0,00012341234...
a-a/10.000=1,234
9999*a=1,234
a=1,234/9999

Het komt dus eigenlijk neer op het opschuiven van de breuk zodat je het repeterende deel er van af kunt halen.
Bij 1,999 kom ik uit op 18/9=2.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
0,3333... net als elke repeterende breuk is ook gewoon een rationaal getal.
En net als 0,3333.. bestaat, bestaat 1,999... ook gewoon. Alleen is het niet de handigste manier van opschrijven. Een decimaal getal in de vorm van een repeterende breuk, soms ook wel geschreven als 0,/3/ is exact daar is niets afgeronds aan.
Je moet je ook realiseren dat 2 niet een erg precies getal is. 2,0 is al een stukje preciezer. Als ik jou 2 liter water geef, dan geef ik je 2 liter water en geen 2,0000000 liter water, dat is namelijk niet te doen.

De vraag of 2,000....... oneindig gelijk is aan 1,999...... oneindig is al een stukje lastiger. Maarja als ik jou vraag welk getal je bij 1,999..... moet optellen om bij 2,000...... te komen kan je niets anders antwoorden dan 0. Want je kan nooit het getal 0,000..... en aan het eind van de oneindige nullen komt dan een 1. Er is geen eind aan de oneindige nullen.

Dus 1,999......+0= 2,000......

Maar +0 opschrijven is overbodig dus 1,999.....= 2,000......