Hoe werken oppervlakten van rechthoeken/vierkanten met wortels?

Bijv. de oppervlakte van de rechthoek = 20m²
Een zijde = 4√5
Hoe bereken ik nu de andere zijde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20 / 4√5 = 2,236

Het beste antwoord

Voor de oppervlakte van een rechthoek geldt oppervlakte = lengte ene zijde * lengte andere zijde.

Dus weet je nu dat als de lengte van de ene zijde 4√5 (ik ga er even vanuit: meter) is, en we de lengte van de andere even ‘x’ noemen, dat geldt:

x* 4√5 =20 (voor het gemak laat ik de 'm' en de 'm^2' weg)

en daaruit volgt

x= 20/(4√5) .

Nu is 20 zelf 4* 5, dus 20/( 4√5) = (4*5)/(4√5) = 5/√5= √5.

De lengte van de andere zijde is dus √5 meter.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord, het heeft me erg geholpen!