Hoe los ik de volgende formule op?

Het lukt mij niet de volgende formule op te lossen, zou u dit kunnen? Graag met uitleg zodat ik het kan herproduceren!

Vraag: Voor welke p heeft deze vergelijking twee oplossingen? Formule: x2 + px + p + 3

Je moet eerst de discriminant berekenen. Ik kan dit alleen doen met de ABC-formule. Daarvoor heb je 3 getallen nodig om in te vullen. Het punt is ik heb er 4. Mijn vraag is dus hoe dat op te lossen.

Mvg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde

Het beste antwoord

Ik zal je op weg helpen, maar niet het antwoord geven. Daar heb je het meeste aan, denk ik. En ik denk dat je het wel zult kunnen oplossen met mijn tips.

Goed, daar gaan we.

Je schrijft dat je vier getallen hebt. Da's niet waar: je hebt er maar drie.

Het ene getal (dat voor de x² staat) is 1.
Het tweede getal (dat voor de x staat) is p.
Het derde getal is alles zonder x. Da's p+3.

Als je hier nu mee gaat rekenen, zul je er wel uitkomen, vermoed ik. Succes!
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dat al geprobeerd en mijn antwoord komt niet overeen met dat uit het antwoorden boek. Mijn berekening: P² -4 * 1(p+3)
P² -12p
p(p-12)
p = 0 of p = 12 Het antwoorden boekje zegt dat het antwoord -2 of 6 moet zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
p² -- 4·1·(p+3) klopt nog wel. Maar da's gelijk aan p² -- 4p -- 12 en niet aan p² -- 12p zoals je schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje <3

Andere antwoorden (1)

a=1
b=p
c=p+3