Waarom wordt 5 naar boven afgerond?

Als iets op 5 achter de komma uit komt, wordt het meestal naar boven afgerond. Waarom is dat?
Er is al eerder een vraag geweest waarin gevraagd word of het naar boven afgerond word, maar niet waarom. http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/wiskunde/afronding-boven-afgerond.121586

Toegevoegd na 42 seconden:
Is er een wiskundige verklaring voor deze afspraak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4K

Het beste antwoord

Vijf is natuurlijk een "lastig geval". De keus om naar boven of naar beneden af te ronden is niet opgelegd. Daarom is de nederlandse norm NEN 1047 opgesteld: 5 afronden op het dichtstbijzijnde EVEN getal. Dus 1,5 wordt 2 maar 2,5 wordt ook 2.
Als je dan een serie afgeronde getallen zou optellen is de kans het grootst dat de afrondingsverschillen tegen elkaar wegvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat we de 0, 1, 2, 3, 4 naar beneden afronden
en de 5, 6, 7, 8, 9 naar boven
Dan heeft naar beneden dus 5 opties, en naar boven ook 5 opties.
Leek ooit het meest eerlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
negatieve duimpjes ok, maar schrijf dan ook waarom.... :-(
Omdat ,5 ook 0,51 kan zijn, dan zit het dichter bij het getal er boven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2,496 is op één decimaal afgerond ook 2,5 dus 2,5 kan ook 2,496 zijn. 2,496 ligt dichter bij 2 dan bij 3.Dit gaat dus niet helemaal op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verwarring komt omdat Mike geen onderscheid maakt tussen 2,5 en 2,5 als resultaat van het afronden van 2,496.
Het getal 2,5 in het voorbeeld van Mike had hij moeten schrijven 2,500 met 3 decimalen. Afegerond naar één decimaal is het 2,5. Het gaat dus tóch helemaal op!! Maar dan moet je de juiste notatie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus die ene min voor Mendelson was niet helemaal terecht...
Negatieve duimpjes en reactie op het antwoord van Mendelson ten spijt nog even dit:
Afronden kan natuurlijk op meerdere manieren, net wat het beste uitkomt of wat in een opgave of som verlangd wordt. Naar boven, naar beneden of...naar het dichtstbijzijnde hele getal.
In het laatste geval dus naar beneden afronden als het eerste cijfer achter de komma een 0, 1, 2, 3 of 4 is (dus 1,4999999999... wordt 1).
Naar boven afronden als het een 5 is of hoger.
Zo gaat het "eerlijk". Reken maar na of teken het maar uit.
De suggestie om 1,49999999999 eerst af te ronden naar 1,5 en vervolgens 1,5 af te ronden naar 2 moeten we mijns inziens niet serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5 Is altijd al een twijfelgeval geweest, daarom heeft men beslist om er een "regel" voor te maken, en die is dus afronden naar boven geworden