Wat is de basis van een driehoek en hoe vind je die?

Toegevoegd na 7 minuten:
alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
9.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Inkie: vrees van wel, dan nog :P

Antwoorden (6)

de basis van de driehoek iis de kant waar die opstaat. Die vind je door te kkijken op welke kant die staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk van de drie zijden van een driehoek kan je als basis nemen, maar het is gebruikelijk om, als er één zijde horizontaal aan de onderzijde ligt deze als basis aan te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basis is een willekeurige zijde. Ik denk dat je moeite hebt met de oppervlakteformule 1/2xbasisxhoogte. Dan neem je een willekeurige zijde, waarvan je de lengte neemt (basis). De hoogte is dan de lengte van de lijn vanaf het overstaande hoekpunt loodrecht op de basis. Soms moet je dan de basis doortrekken om een loodrechte hoek te krijgen. Je kunt daarmee de opp van de driehoek berekenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een driehoek zonder rechte hoek maakt het niet uit, bij een driehoek met een rechte hoek (= 90°) moet je meestal een zijde gebruiken die aan die rechte hoek zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling van bovenstaande reacties:
Ja, elke zijde van een driehoek kan je de basis noemen.
Omdat je dit nodig kan hebben voor een formule waarin je ook de hoogte moet gebruiken, moet je even kijken van welke basis met bijbehorende hoogte je de gegevens hebt.

Kijken van welke basis en hoogte je de gegevens hebt is doorslaggevend, maar je kan alle zijden de 'basis' noemen.
Let op: de hoogte staat altijd haaks op de basis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een der drie zijden.
Je mag de basis zelf kiezen.
Als je maar rekening houdt met jouw basis in de eventuele bewijzen, berekeningen, etc.