is cos(4x) te schrijven als 4cos(x)?

na wat rekenen kom ik uit op cos(4x) = 0.5
en ik ben kwijt hoe ik dat oplos

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (6)

ik heb al lang geen wiskunde meer gedaan, maar weet nog dat de cos van 60 graden = .05
4x is dus 60 graden, x = 60/4 ofwel x= 15
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er moet staan cos 60 = 0,5
Je mag die 4 zeker niet zomaar voor de cosinus brengen, in het algemeen is cos(kx) niet gelijk aan k.cos(x), voor een getal k.

Het vorig antwoord zet je op de goede weg, maar er zijn oneindig veel oplossingen. De cosinus van 60° is inderdaad 1/2, maar je mag er natuurlijk nog veelvouden van 360° bijtellen ('een cirkeltje rondgaan').
Maar dat is niet alles, ook de cosinus van -60° (of 300°) is 1/2, uiteraard kan je ook hierbij weer veelvouden van 360° bijtellen. Je kan dit goed zien op een goniometrische cirkel.

Dus: cos(4x) = 1/2 als:
4x = 60° + k.360°, of als
4x = -60° + k.360° (met k een geheel getal).

Door beide leden telkens door 4 te delen, los je op naar x. Als je gewoon bent om in radialen te rekenen, vervang je 60° door pi/3 en komen er veelvouden van 2.pi in plaats van 360°. De 15° (of pi/12) uit de vorige reactie is dus een van de oneindig veel oplossingen van je goniometrische vergelijking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kan dat niet, dan maak je er een verticale transformatie van terwijl cos(4x) een horizontale transformatie betreft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is fout:

Cos(4x) kan je schrijven als:
= 1-2sin^2(2x)
(na het toepassen verdubbelingsregel van de cosinus)

= 1-2*(2sin(x)cos(x))^2
(na het toepassen verdubbelingsregel van de cosinus)

=1-8sin^2(x)*cos^2(x)

Voor meer van dit soort substituties zie wikipedia.

Toegevoegd na 6 minuten:
En cos(4x) = 0,5 kan je oplossen
door Arccos(0,5)/4 en dat is pi/12 (=15 graden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die identiteiten zijn niet echt nuttig (laat staan nodig) om de vergelijking op te lossen. Bovendien heeft de vergelijking cos(4x) = 0,5 veel meer oplossingen dan enkel Arccos(0,5), oneindig veel zelfs.
Cos(4x) = 0,5
4x = 1/cos(0,5)
x = 1/4cos(0,5)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk heel simpel
vervang 4x door y
dan geldt cos(y)=0.5
Oplossing is y=pi/3 of y= 5pi/3
dus 4x =pi/3 of 4x=5pi/3
x = pi/12 (15 graden) of x =5pi/12 (65 graden)