Wat is het verschil tussen deze twee rekensommen?

Het wereldrecord op de 500 meter stond in 2002 op de naam van Shimizu. Hij reed de afstand in 34,32 seconde. wat was zijn gemiddelde snelheid?.

Het antwoordenboekje zegt(Hij legde in 1 uur een afstand af van (3600:34,32)x500

Waarom kun je niet hetzelfde manier berekenen als die volgens de link?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
itsme
13 jaar geleden
je geeft een verwijzing naar deze eigen vraag in plaats van naar de andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme : http://www.goeievraag.nl/vraag/rekensom-antwoord-374-66-seconden.88777

Het beste antwoord

snelheid = afgelegde weg/benodigde tijd.

Als jij de snelheid wilt berekenen in Km/uur, dan zal je
de afgelegde weg in km moeten invullen en
en de tijd in uren moeten invullen.

Op alle andere manieren krijg je wel de snelheid, maar niet in km/uur.

De oplossing:
afgelegde weg: 500 m = 0.5 km

benodigde tijd = 34,32 sec = 34.32/60 minuten = 34.32/60x60 uur.

De snelheid is dus
0.5 / (34.32/3600) = 3600 x 0.5 / 34.32 = 1800/34.32 = 5.4778... km/uur

Snap je eigenlijk wat jij in jouw toelichting hebt berekend?
Juist ja, de snelheid in meters per uur. Dat is ook goed als je het er maar achter zet: m/uur. Het is niet moeilijk, maar je moet een beetje consequent zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat ergens met je komma verkeerd. Nog geen vijf en een halve km per uur is wat weinig. Je maakt het jezelf ook erg lastig door gelijk in km en uren te rekenen. Het is in dit geval veel eenvoudiger om het eerst en m/s uit te rekenen en vervolgens naar km/u te gaan door te vermenigvuldigen met 3.6 (3600 s in een uur en 1000 m in een km)

Andere antwoorden (1)

Je kunt het op allebei de manieren berekenen. In allebei de gevallen wil je via een gegeven afstand en tijd een gemiddelde snelheid berekenen. Omdat in de berekening alleen maar delen en vermenigvuldigen voorkomt, doet de volgorde er niet toe.