Is nul een 'even' of een 'oneven' getal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een even getal is deelbaar door 2, een oneven getal is dat niet. Voor 0 is de vraag dus: bestaat er een getal dat ik met 2 kan vermenigvuldigen zodat ik 0 uitkom. En er bestaat inderdaad zo'n getal: 0 zelf. Daarom is 0 even. Een andere interessante manier om het te zien is dat even en oneven getallen elkaar afwisselen. Tussen elk paar opeenvolgende even getallen zit er dus precies 1 oneven en omgekeerd. Tussen -1 en 1, beiden oneven, zit er dus 1 even getal: 0.

is 0 een even of oneven nummer? Op de getallenlijn wisselen even en oneven nummers elkaar steeds af. 1, 2, 3, 4, 5, 6, even en oneven nummers staan gebroederlijk naast elkaar. Nul staat tussen de twee oneven getallen -1 en 1 en willen we de geconstateerde regelmaat handhaven, moet nul dus even zijn. Een andere manier om tot die conclusie te komen: een getal is even als delen door 2 geen rest geeft. 0/2= 0 en dus moet 0 even zijn. Mijn stelling: er is geen definitie van even nummers mogelijk waar nul niet onder valt zonder het getal nul expliciet uit te sluiten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100