Waarom valt je verjaardag elk jaar op een andere dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
28.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet juist... Meestal om de 28 jaar is de kalender precies hetzelfde (ja er zijn uitzonderingen, dat weet ik, maar meestal is om de 28 jaar de kalender hetzelfde)... Dus het is een (meestal) 28-jarige herhaling... Binnen die 28 jaar is het steeds anders, maar het is niet zo dat elk jaar je verjaardag op een andere weekdag valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BlonT zeker? :-P
rose
14 jaar geleden
Als ze ze echt gek hadden willen maken hadden ze het ook nog eens elk jaar op een andere datum moeten doen ;.) Je zou bijvoorbeeld elke 500 dagen een feest kunnen geven, om zo'n mooi rond getal te vieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat wij de natuurlijke tijd weigeren te gebruiken.

Antwoorden (7)

Je verjaardag is gebaseerd op een datum. Elke datum komt terug na 365 dagen (en elk 4e jaar na 366 dagen).

365 / 7 (1 week) = 52 weken en een dag. Daarom is je verjaardag elk jaar een dag later in de week. Behalve elk 4e jaar wanneer het 2 dagen later is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 365: 7 = 52 rest 1. Daardoor komt dat je verjaardag steeds 1 dag opschuift. Behalve wanneer er je verjaardag na 29 februari valt in een schrikkeljaar dan schuift het twee dagen op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 365 (het aantal dagen per jaar) geen veelvoud van 7 is! Daarom verschuift het elk jaar een dag,behalve bij een schrikkeljaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verjaardag valt ieder jaar op weer een andere datum omdat het jaartal anders is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verjaardag valt volgens mij wel steeds op de zelfde dag van het jaar (29 februari uitgezonderd), maar wel steeds op een andere dag van de week. Zie de uitstekende uitleggen hierboven (365d / 7 = 52w + 1d)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op een door de weekse dag geboren zou zijn zou je nooit op een weekeinde jarig zijn om een leuk feestje te geven. De bedenker van de huidige kalender (een geste voor een nieuwe vraag?) heeft hier rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er jaargetijde is, februari heeft maar 28 dagen en soms niet. Ik ben op 9 februari jarig. Die is op een dinsdag.
Vorig jaar op een maandag. Vorig-vorig jaar was het op een zondag!