Hoe ver kun je deze som door ontbinden in factoren?

Ik heb morgen een SO over dit onderwerp, maar ik heb geen antwoordmodule. De opdracht: Ontbind zo ver mogelijk in factoren.
6x^10 -15x^6
Ik kom op: x^6(2x^4 -5)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K
ronron1212
11 jaar geleden
ja je hiswerk goed leren en dan het je het geweten huiswerk en so's maken we hier niet.

Het beste antwoord

In jouw antwoord ben je een factor 3 vergeten te noteren. Maar dat terzijde. De factor 2x^4-5 kan nog verder ontbonden worden volgens de regel a²-b² = (a+b)(a-b).
2x^4-5 = (√2x²+√5)(√2x²-√5). Op de laatste factor kan nogmaals dezelfde regel worden toegepast: (√√2x+√√5)(√√2x-√√5).
Het geheel wordt dan: 6x^10-15x^6 = 3(x^6)(√2x²+√5)(√√2x+√√5)(√√2x-√√5). Ik weet niet of dit de bedoeling van het S.O. is, maar het is wel een juiste factorisatie.
NB. ik heb een dubbel wortelteken gebruikt bij gebrek aan een symbool voor de vierdemachtswortel.
WimNobel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar dat was inderdaad niet de bedoeling van het SO.

Andere antwoorden (1)

Dat is wel goed, maar je vergat om de 3 te noteren voor de haakjes.
dus: 3x^6(2x^4-5).