Hoe bereken ik de scores bij giscorrectie?

Ik heb een examen met giscorrectie. Het zijn meerkeuzevragen met telkens 4 opties. Bij een goed antwoord krijg je 3 punten en bij een fout - 1. Als je niets invult krijg je nul op die vraag. In totaal zijn er 22 vragen. Als je de helft haalt ben je erdoor. Hoeveel moet ik dan scoren om erdoor te zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
18.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de helft haalt ben je erdoor dus je moet 33 punten scoren toch?

Het beste antwoord

Ik vond onderstaande tekst met voorbeeld. Hopelijk helpt dit bij het zelf uitrekenen.
Als je in het middelbaar nooit een examen met giscorrectie hebt gehad (waarop de kans wel groot is), dan kan dit inderdaad afschrikwekkend zijn.
Het is echter zo dat deze giscorrectie gebruikt wordt omdat er anders kans bestaat dat je teveel gaat gokken en er op goed geluk doorgeraakt.

(...)

•Indien een meerkeuzevraag vier antwoordalternatieven heeft, dan is één ervan het juiste antwoord en de andere drie zijn fout (men noemt ze doorgaans afleiders). Het is dus zo dat er altijd slechts 1 JUIST ANTWOORD is.
•Het juiste antwoord levert 1 punt op, geen antwoord levert 0 punten op. Een fout antwoord levert bij vier antwoordalternatieven -1/3 punt op (-1 gedeeld door ‘het aantal antwoordalternatieven -1’).
•Voorbeeld: een kandidaat geeft op de vragen (...) 19 juiste antwoorden, 7 foute en laat 4 vragen open.
Zijn score bedraagt dan 19x1+7x(-0,33)+4x0=16,69.
Op een totaal van 7 punten behaalt die kandidaat dus (16,69/30)x7= 3,89.

Let op: het aftrekken van 0,33 punt geldt als een sanctie op het gissen. Mocht deze sanctie niet bestaan dan zou de score 19 geweest zijn en het resultaat 4,43. (19/30)*7= 4,43. Dit delen door 30 gebeurt omdat er 30 vragen zijn. "