Is een kubieke liter gelijk aan 1 liter?

Is een kubieke liter gelijk aan 1 normale liter?
Want 1 liter is toch automatisch in kubieke liters, aangezien het niet vlak kan zijn?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Antwoorden (3)

je haalt 2 dingen door elkaar:

een liter en een kubieke decimeter.

liter is de eenheid voor een bepaald volume. Dan hoeft "kubieke" er niet meer bij: het gaat al om het volume.

1 kubieke decimeter is gelijk aan 1 liter. Zodra we het over een decimeter hebben, hebben we het echter over een lengte. Als we dan het volume willen, moet er "kubieke" voor. Dat betekent dus 1 dm bij 1 dm bij 1 dm. Vandaar de eenheid dm^3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kubieke liter is een negen dimensionale "inhouds"maat. Niet gemakkelijk voor te stellen.
Een liter is een drie dimensionale inhoudsmaat.
Niet bepaald hetzelfde dus.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha! Ja, dat had ik ook als reactie gegeven. Misschien toch een plusje waard, alhoewel VS er waarschijnlijk niets aan heeft.
een kubieke liter bestaat niet, een liter is gelijk aan een kubieke decimeter, maar een liter kan onmogelijk kubiek zijn want een liter is een inhoudsmaat op zich, het kan geen vlak zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tenzij je de 9 dimensionale ruimte in gaat (zie het antwoord van @Reddie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kubieke is niet voor een vlak maar voor een veelvlak.
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom kan een liter niet kubiek zijn? Gewoon tot de derde macht verheffen toch?