Is het waar dat wiskunde en logisch denken sterk met elkaar verwand zijn?

Toegevoegd na 53 seconden:
sorry "verwant"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wiskunde ís logica! ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Betekent dat dan ook dat mensen die slecht zijn in wiskunde slecht zijn in logisch denken? Ik denk dan aan alfa mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die niet logisch kunnen denken gaan waarschijnlijk problemen krijgen als de wiskunde complexer wordt. En als je nu nog niet erg logisch kunt denken, geen paniek, want meestal rond je 16de levensjaar krijg je veel meer logica en ga je inzien dat wiskunde eigenlijk niet zo moeilijk is. Alpha mensen moeten ook wel een beetje logisch kunnen denken, Frans is namelijk een hele logische taal. En niet alle mensen die goed zijn in Alpha vakken zijn per definitie gelijk slecht in Bèta vakken, ieder mens is verschillend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker, alleen kende ik op de middelbare school niemand die goed was in wiskunde en toch de alpha kant koos. De achtergrond van mijn vraag is dat 3/4 van ons ambtelijk apparaat, van de politiek en het overgrote deel van de rechterlijke macht bestaat uit alpha mensen, mensen die dus problemen hebben met logisch denken!! Dat maakt me weleens bang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Taal is heel logisch hoor. Je zegt bijvoorbeeld niet: Winkelen zo Jantje gaat. i.p.v. Jantje gaat zo winkelen. Het is dus niet zo dat het bij mensen in de politiek aan logica ontbreekt, of dat ze er problemen mee hebben, integendeel. Alleen bij deze mensen in de linker hersenhelft beter ontwikkeld wat ze beter maakt in taal (het gebied voor taal bevindt zich namelijk in de linkerhemisfeer) Maar mijn vraag is Waarom maakt het je bang?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar deze laatste bijdrage zit niet erg logisch in elkaar. Het gaat om goed of niet goed zijn in wiskunde, cq in logisch denken. Als wij bestuurd en berecht worden door lieden die niet goed waren in wiskunde, cq problemen hebben met logisch denken, dan maakt mij dit bang, zoals ik bang ben in een auto met een chauffeur die slecht rijdt.

Het beste antwoord

Wiskunde IS logisch denken... Wiskunde is rechtlijnig, absoluut. Logisch denken is vaak weer optellen, aftrekken.

Dus ja, het is erg aan elkaar gerelateerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft er heel veel mee te maken. Als je niet logisch kunt nadenken, zal het heel moeilijk worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut, wiskunde is een exacte wetenschap, zonder ruimte voor eigen interpretaties.

Logisch denken (en de voorrangsregels van bvb. haakjes en vermenigvuldigen in de juiste volgorde kennen) zijn de enige vereisten om goed te zijn in wiskunde.

Hoe meer ervaring je opdoet, hoe makkelijker het berekenen zal gaan, mits je geconcentreerd blijft.

Ook ervaring in een omgeving waar veel met cijfers wordt gewerkt (zoals bvb. een productieafdeling in een chemische of farmaceutische fabriek) geeft je veel repetitief denken en ook daar is logisch denken belangrijk.
De testen die je daar bij de sollicitatie moet afleggen zijn trouwens allemaal oefeningen in verband met concentratie en logisch denken.

De ingrediënten om een product te maken moeten immers ook héél nauwkeurig zijn.

Als je natuurlijk steeds een rekenmachine gebruikt zonder nadenken train je je brein niet.

Samengevat: Ja, logisch denken en concentratie zijn een 'must' voor wiskunde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Logica is een onderdeel van de wiskunde.
Je hebt binaire logica, en je hebt meervoudige logica.
Zonder binaire logica kan een computer niet werken. Binaire logica heet ook wel Boolse wiskunde.
Meervoudige logica heet ook wel fuzzy logic, en wordt in bijvoorbeeld wasmachines gebruikt.

Logica komt oorspronkelijk uit de filosofie. En is dus geformaliseerd door George Boole.

Bij logisch denken, pas je logica toe. Het denken gaat dan volgens regels, en er ontstaat een (of meer) uitkomsten.
Die uitkomsten zijn niet afhankelijk van jou als persoon.
Wiskunde en logica gelden voor iedereen, en zijn dus universeel.

En dat is dus iets anders dan je veel (ook op GV) ziet, dat mensen denken vanuit hun opvatting of oordeel. Ze maken daarbij hun eigen regeltjes, zodat opvattingen persoonlijk zijn, en dus niet universeel.