Hoe kom ik achter de recursieve formule van een rijtje?

Ik snap de simpelere rijtjes nog wel waar er makkelijk een verband te vinden is maar niet van de meer ingewikkelde waar ook wortels en dergelijke aan de gang komen. Is er geen vaste iets wat je bij elke rijtje kan toepassen waardoor je weet wat de recursieve formule is?

Dit snap ik:

Dit niet:
1024, 768, 576, 432, 324, ..

Hoe moet je in hemelsnaam achter de recursieve formule van de tweede komen? Ik snap gewoon niet hoe sommige mensen daar achter komen? Hoe kun je dat nou zien?? Of kan je het ook in je GR invoeren? ZO ja waar en hoe? Want ik weet wel dat je de recursieve formule in je GR kan stoppen zodat je het rijtje krijgt maar niet andersom. In table kan je toch niets invullen?

Ik snap hier echt niks van. Graag hulp van iemand!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vlgs mij klopt 324 niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bovenstaande reactie neem ik terug!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je een patroon? Ik niet, ook niet als ik eronder van die boogjes zet en kijk hoeveel er iedere keer af of bijkomt. En als ik onder die boogjes weer boogjes zet zie ik nog steeds geen patroon. Dan krijg ik nml: +64, +48, -36

Antwoorden (2)

Bij een recursie formule is een getal altijd afhankelijk van een vorig getal. Dus eerst maar eens kijken wat de verschillen zijn tussen 2 opeenvolgende getallen:
1024-768 = 256
768-576 = 192
576-432 = 144
432-324 = 108
Als je begint met 1024 wordt er dus 256 van af gehaald (256/1024 = 0.25).
Vervolgens bij het getal 768 wordt er 192 afgehaald (192/768 = 0.25).
Vervolgens bij 576 wordt er 144 afgehaald (144/576 = 0.25).
Dus elke keer neemt men het vorige getal en haalt hier 1/4 deel vanaf:

n = (n-1) * 0.75

Een recursie formule vind je dus door te kijken naar het verband tussen een getal en de getallen daarvoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het 'zien' van deze recursieve formules is een kwestie van 2 zaken:

1. Hoofdrekenen en getalvaardigheid
2. IQ, analytisch denken

Beide kun je gelukkig oefenen en voor beide is veel materiaal beschikbaar. Begin met simpele rijtjes en doe dit gewoon even een paar weken iedere dag een uurtje. Als het niet beter wordt, werk dan eerst aan je hoofdrekenvaardigheden.

Succes.