hoe geef je een uitzondering aan in een intervalnotatie?

dus als het bereik alles is, behalve bijvoorbeeld 3 stukken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Antwoorden (2)

Ja kan daarvoor de schuine streep gebruiken.

[-2,2]\{0} betekent bijvoorbeeld van -2 tot en met 2 met daaruit weggelaten 0

Zie ook: http://www.wisfaq.nl/show3archive.asp?id=14099&j=2003

Toegevoegd na 2 minuten:
Je vindt ook meer voorbeelden op: http://nl.wikibooks.org/wiki/Analyse/Functies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoe noteer ik dan meerdere uitzonderingen? wordt het dan [-2,2]\{-1,0,1}, [-2,2]\{-1}U{0}U{1}, of nog iets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet noteer je alle uitzonderingen in de vorm van {x,y,z}. Dus neem bijvoorbeeld de verzameling reele getallen (R) waaruit je de 1, de 3 en de 5 wilt weglaten, dan schrijf je: R\{1,3,5}
Bijvoorbeeld van [3,300] behalve (30,40] en [100,200] kan door [3,300]\( (30,40] U [100,200] )