Veel oefenen, en je eigen denkwijze aanpassen als het nodig is. Maar vooral veel oefenen.

handigheidjes:

http://tutorial.math.lamar.edu/pdf/Algebra_Cheat_Sheet.pdf

http://djm.cc/library/Calculus_Made_Easy_Thompson.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenen, oefenen, oefenen.
Niet op de automatische piloot steeds weer dezelfde sommetjes maken, maar nieuwe uitdagingen zoeken, en Echt Begrijpen wat je doet voordat je verder gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorgen dat je algebraische vaardigheden sterk zijn. Dat maakt het oplossen van moeilijke opgaven een stuk eenvoudiger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals al gezegd is veel oefenen heel belangrijk.
Verder is het belangrijk om er goed de tijd voor te nemen, rustig over elke nieuw onderwerp na te denken, te kijken of je het principe ervan kan begrijpen, begrijpen waaróm iets op een bepaalde manier berekend moet worden.
Voor sommige mensen is het daarvoor nodig om een paar stapjes terug te zetten en eerst de stof van een lager niveau goed onder de knie te krijgen. Als je die stof eenmaal goed begrijpt, zal de volgende stof ook veel makkelijker te begrijpen zijn, omdat het daarop doorbouwt.
De basis versterken kan je zelf doen door boeken van bijvoorbeeld vorig jaar of de jaren daarvoor nog eens door te werken. Voor sommige mensen is het niet nodig om die basis allemaal heel uitgebreid door te werken, maar gewoon eventjes kort weer na te lezen en een paar sommen te oefenen, om er weer even aan herinnerd te worden hoe het ook alweer moet.
Je kan als je nu bijvoorbeeld een hoofdstuk hebt over kansberekenen, kijken of je vorig jaar ook over kansberekening hebt geleerd en die stof even kort herhalen.

Voor sommige mensen is wiskunde gewoon moeilijk, en dan is bijles zoeken een goede oplossing. Een goede bijlesleraar de dingen kan de dingen die je uit het boek of de uitleg van de schoolleraar niet snapt, uitleggen op een manier die bij jou en jouw niveau past, waardoor je het opeens wél snapt. Die individuele aandacht en tijd kan voor sommigen het verschil maken tussen helemaal niks snappen van wiskunde en voortdurend onvoldoendes halen, en weer voldoendes halen en het zelfs wel leuk beginnen te vinden en soms zelfs na een tijd zo's sterke basis opgebouwd hebben dat je zonder bijles voldoendes kan halen.