Hoe bereken je een totaalprocent?

Hoi, ik zou graag willen weten hoe je een totaalprocent berekent. Als je bijvoorbeeld 7 schoolresultaten hebt van 1 bepaald vak, hoe moet je dan je totaal procent berekenen? Hoeveel procent je hebt op dat vak in totaal??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
34.2K

Antwoorden (2)

75+75+79+75+85+70+88 delen door 7 = 78,14%
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als alle toetsen even zwaar meetellen, kan je gewoon het gemiddelde van de percentages berekenen (zie ook het antwoord van RobinVanHaar):

(75+75+79+75+85+70+88)/7 = 78,14 %

Als de toetsen die op meer punten staan in verhouding ook zwaarder doorwegen (met weging volgens de maximumscore), dan werkt dit niet. Je moet dan de scores van de toetsen optellen en het totaal terug omzetten naar een percentage:

(7.5+11.3+11+7.5+8.5+10.5+7)/(10+15+14+10+10+15+8)*100 = 77.2 %

Dit ligt iets lager omdat de scores op de kleinere toetsen in verhouding wat beter waren dan de scores op de grotere toetsen.